English version
Evy Jøsok

Evy Jøsok

Forskningsgrupper

Forskningsprosjekter

Aktive forskningsprosjekter

Avsluttede forskningsprosjekter

  • Kritisk tenkning i barneskolen (KriT)

    KriT er et flerfaglig prosjekt som eies av Utdanningsetaten (Oslo Kommune) med prosjektledelse på OsloMet. Prosjektet har som mål å utvikle en didaktikk for kritisk tenkning i barneskolen med utgangspunkt i barnelitteratur og nyheter.

Vitenskapelige publikasjoner

Ryen, Erik ; Jøsok, Evy (2025). Marginaliseringen av demokratikunnskap i læreplanene: en analyse av referanser i to stortingsmeldinger. Børhaug, Kjetil; Helsvig, Kim Gunnar (Red.). Kampen om samfunnsfaget. s. 185-209. Pax Forlag.

Jøsok, Evy ; Kjøstvedt, Anders G. ; Seland, Idunn (2025). Nurturing civic identity among Norwegian 15-year-olds: Challenges and opportunities for social science teachers. Journal of Social Science Education. Vol. 24.
https://doi.org/10.11576/JSSE-7690

Jegstad, Kirsti Marie ; Heggernes, Sissil Lea ; Jøsok, Evy ; Ryen, Erik ; Svanes, Ingvill Krogstad ; Tørnby, Hilde (2025). Approaches to critical thinking in primary education classrooms: A systematic review. Educational Research Review.
https://doi.org/10.1016/j.edurev.2025.100711

Jøsok, Evy ; Kjøstvedt, Anders Granås (2024). Kontroversielle spørsmål på dagsorden. Bedre Skole.
https://www.utdanningsnytt.no/bedre-skole-debatt-d

Kjøstvedt, Anders Granås ; Jøsok, Evy (2024). Controversial issues in Norwegian social science classrooms. Journal of Social Science Education. Vol. 23.
https://doi.org/10.11576/jsse-7075

Jøsok, Evy (2024). Alva (8) og attentatet på Putin: Om begynneropplæring i internasjonale konflikter . en didaktisk analyse. Helgesen, Espen; Hidle, Kari-Mette Walmann (Red.). Begynneropplæring i samfunnsfag. s. 211-228. Fagbokforlaget.

Jøsok, Evy ; Kjøstvedt, Anders Granås (2023). Politisk mestringstro og kontroversielle spørsmål i samfunnsfag. Nordidactica. Vol. 13.
https://journals.lub.lu.se/nordidactica/article/vi

Ryen, Erik ; Jøsok, Evy (2021). Citizenship-as-knowledge: How perspectives from Bildung-centred Didaktik can contribute to European Citizenship Education beyond competence. European Educational Research Journal. Vol. 22.
https://doi.org/10.1177/14749041211045777

Ferrer, Marlen ; Jøsok, Evy ; Ryen, Erik ; Wetlesen, Annika ; Aas, Per Anders (2019). Hva er kritisk tenkning i samfunnsfag?. Ferrer, Marlen; Wetlesen, Annika (Red.). Kritisk tenkning i samfunnsfag. s. 11-29. Universitetsforlaget.

Jøsok, Evy ; Elvebakk, Lisbeth (2019). Kritisk tenkning i klasserommet. Ferrer, Marlen; Wetlesen, Annika (Red.). Kritisk tenkning i samfunnsfag. s. 50-68. Universitetsforlaget.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Jøsok, Evy ; Davan, Lars Birger ; Tolgensbakk, Ida; Kjøstvedt, Anders Granås (2023). Ungdoms forståelse av politikk og demokrati i hverdagslivet. Ny kunnskap om demokratiopplæring og demokratierfaringer blant unge. ISBN: 9788278948484. 64 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Kjøstvedt, Anders Granås ; Seland, Idunn ; Jøsok, Evy ; Huang, Lihong (2023). Politisk mestringstro i ungdomsskolen. Casestudie om demokrati- og medborgerskapsundervisning i fire norske ungdomsskoler. ISBN: 9788278948477. 91 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Jøsok, Evy ; Tolgensbakk, Ida (2022). Helt Ærlig. Effekter. ISBN: 9788278948002. 16 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Jøsok, Evy ; Tolgensbakk, Ida (2021). Helt Ærlig! Evaluering av Redd Barnas prosjekt. ISBN: 9788278947746. 31 s. OsloMet - storbyuniversitetet.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Jøsok, Evy (2025). Demokratisk beredskap unio. UNIO- konferansen 2025. UNIO.

Kosberg, Eva ; Jøsok, Evy ; Kjøstvedt, Anders G. ; Paaske, Nanna (2025). How Does Norway Foster Democratic Citizens? Challengens and Opportunities within Citizenship Education in Norway. Research Seminar for Teachers in South Korea. Cheongju National University of Education, South Korea.

Jøsok, Evy (2025). Demokratiopplæring. Seminar om Erasmus+ i grunnopplæringen 2025. Hkdir.

Jøsok, Evy (2025). Mestringstro: Nøkkelen til demokratisk deltakelse. Seminar om Erasmus+ i grunnopplæringen 2025. Hkdir.

Jøsok, Evy (2025). Demokratiopplæring og kontroversielle tema. Arendalsuka. Nobels fredssenter og Utdanningsforbundet.

Hidle, Kari-Mette Walmann; Borge, Julie Ane Ødegaard; Jøsok, Evy ; Helgesen, Espen (2025). Demokratiforståelse og deltakelse i samfunnsfagets begynneropplæring. Fagbokforlagets nettmagasin.
https://fagbokforlaget.no/page/demokratiforstaelse

Hidle, Kari-Mette Walmann; Jøsok, Evy ; Borge, Julie Ane Ødegaard (2025). Førfaglighet, faglighet, grunnleggende ferdigheter? Demokratisk medborgerskap i samfunnsfag på småskoletrinnet, slik lærere ser det. NoFa X: The10th Nordic Conference on subject didactics. Southern Denmark University.

Jøsok, Evy (2024). Lærerrommet: Hvordan takle kontroversielle tema i klassen (utdanningsforbundet.no).

Jøsok, Evy ; Kjøstvedt, Anders Granås (2024). Presentasjon av DEMOCIT forskningsresultater. Seminar. Uppsala Universitet, Malin Tværåna, .

Jøsok, Evy ; Kjøstvedt, Anders Granås (2024). Hvordan kan demokratiundervisning i samfunnsfag bidra til å utvikle elevenes politiske mestringstro?. DEMOKRATIFORUM Litteraturhuset Fredrikstad. Fredrikstad kommune gjennom demokratiforum.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.