Kort om
Annechen Bahr Bugge er sosiolog (dr.polit) og forsker I ved Forbruksforskningsinstituttet SIFO, OsloMet - storbyuniversitetet. Hun har i en årrekke forsket på problemstillinger knyttet til mat og spisevaner. I 2005 tok hun en doktorgrad i sosiologi ved NTNU. Avhandlingen hadde tittelen Middag - en sosiologisk analyse av den norske middagspraksis. Hun ga i 2019 ut verket Fattigmenn, tilslørte bondepiker og rike riddere, en bok om spisevaner i Norge fra 1500-tallet til vår tid. Boken tar blant annet for seg spørsmålene, hva og hvordan har nordmenn spist opp igjennom tidene? Hvordan har ferdigheter, kunnskaper og ideer blitt videreført og endret? Og hva kan vi lære av vår mathistorie? Fra 2021 til 2024 er hun leder av forskningsprosjektet FoodLessons. Kulinarisk arv som en ressurs i bygging av matnasjonen Norge 2030. Målsettingen er å utforske og formidle vår kulinariske arv på en slik måte at det mobiliserer til nytenkning og innsats for kunnskaps- og næringsutvikling. Videre er målet å vise frem vår mangfoldige mat- og drikkekultur på innovative og spennende måter, samt stimulere til bedre samspill mellom tradisjoner og nye impulser.
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
Avsluttede forskningsprosjekter
-
FoodLessons: Kulinarisk arv som en ressurs i bygging av "Matnasjonen Norge 2030"
I dette prosjektet vil vi se nærmere på hvordan en revitalisering av vår kulinariske arv kan brukes i næringsutvikling og verdiskapning.
-
FoodProFuture
Hovedmålet med prosjektet er å utvikle en kunnskapsplattform for optimal produksjon og utnyttelse av norske proteinrike vekster. Disse vekstene kan utgjøre råvarene i gode, helseriktige og attraktive plantebaserte matvarer med høyt proteininnhold.
-
Fremtidens måltidskonsepter – sunn og næringsrik take-away mat
Dette prosjektet skal legge et kunnskapsgrunnlag for utvikling av sunne og spiseklare takeaway-produkter og måltider som appellerer til urbane forbrukere.
-
Kjønn, kroppspress, og reklame: Barn og unges hverdagsliv på sosiale medier
Prosjektet ønsker å få bedre innsikt i barn og unges digitale hverdag som forbrukere, spesielt knyttet til kjønn, kropp og skjønnhet i skreddersydd reklame på sosiale medier.