Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Musikkpedagogikk Humaniora Samfunnsvitenskap Andre pedagogiske fag
Emner
Estetisk erfaring Musikalsk erfaring Musikalsk klasseledelse Musikkpedagogisk ontologisk vending Dialogisk praksis
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
Avsluttede forskningsprosjekter
-
TEQ21: Profesjonelle lærere i det 21. århundre
I forskningsprosjektet TEQ21: Profesjonelle lærere i det 21. århundre, vil vi undersøke hva læreres profesjonelle kompetanse innebærer og få bedre forståelse for hvordan lærerstudenter kan utvikle kompetanser for framtiden.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Rinholm, Hanne
; Varkøy, Øivind
(2024).
Kritisk danning som eksistensiell danning.
Rinholm, Hanne; Varkøy, Øivind; Fredriksen, Bendik; Bjerke, Mildrid (Red.).
Kritisk danning i lærerutdanningen. s. 183-200.
Cappelen Damm Akademisk.
https://doi.org/https://doi.org/10.23865/cdf.231.c
Varkøy, Øivind;
Rinholm, Hanne
(2024).
Die Kritik des Ästhetischen. Einige von Jürgen Vogt inspirierte Gedanken. I Lukas Bugiel & Christian Rolle (red.), Kritik der Musikpädagogik: Festschrift für Jürgen Vogt.
24 s.
Universität zu Köln.
https://monographs.ub.uni-koeln.de/usbk
Rinholm, Hanne ; Varkøy, Øivind; Fredriksen, Bendik ; Bjerke, Mildrid (2024). Kritisk danning i lærerutdanningen. ISBN: 9788202840709. Cappelen Damm Akademisk.
Rinholm, Hanne
;
Solem, Ida Heiberg
;
Ulleberg, Inger
(2023).
Dialogues in education: Exploring cases from music and mathematics education.
24 s.
Dialogic Pedagogy: An International Online Journal.
Vol. 11.
https://doi.org/10.5195/dpj.2023.458
Rinholm, Hanne (2023). Håp, musikk og eksistens. Varkøy, Øivind; Lindekleiv, Heidi Marie; Kristiansen, Ståle Johannes Clemens (Red.). SEGL: Katolsk årsskrift for religion og samfunn. s. 211-219. St. Olav forlag.
Rinholm, Hanne
;
Fredriksen, Bendik
; Onsrud, Silje Valde
(2023).
Critical Reflection in Music Teacher Education: Contradictions and Dilemmas in Theory, Policy, and Practice.
Action, Criticism, and Theory for Music Education (ACT).
Vol. 22.
https://doi.org/10.22176/act22.3.41
Fredriksen, Bendik
; Onsrud, Silje Valde;
Rinholm, Hanne
; Lewis, Judy
(2023).
Who takes part in participation? Challenges to empowering student voice in music teacher education.
Music Education Research.
Vol. 25.
https://doi.org/10.1080/14613808.2023.2210159
Rinholm, Hanne ; Gillespie, Astrid (2023). Mangfoldsorientering i skolen. Thorsen, Kirsten; Christensen, Hanne; Dalland, Cecilie Pedersen (Red.). Jeg er lærer. Reflektert, analytisk, kompetent. s. 75-98. Fagbokforlaget.
Rinholm, Hanne
(2022).
Musikalske mirakler: Transcendens i estetiske og religiøse erfaringer.
Holm, Henrik; Varkøy, Øivind (Red.).
Music and Religion: Texts on Music in Religion and Religion in Music. s. 51-71.
Cappelen Damm Akademisk.
https://doi.org/https://doi.org/10.23865/noasp.177
Onsrud, Silje Valde;
Fredriksen, Bendik
;
Rinholm, Hanne
; Lindgren, Monica
(2022).
The multiplicity of preservice music teachers’ positioning in a participatory action research project.
Research Studies in Music Education.
https://doi.org/10.1177/1321103X221089838