Kort om
Jeg jobber ved instituttets seksjon for digital kompetanse, med fokus på grunnskole- og faglærerutdanning. Som lærer og underviser, bidrar jeg til å utvikle kompetanse hos både lærerstudenter og lærere som tar etter- og videreutdanning. Mine spesialområder omfatter programmering i skolen, omvendt undervisning, og bruken av utvidet virkelighet i naturfagene. Jeg har et sterkt engasjement for å fremme en god pedagogisk praksis for digitale verktøy i utdanningen.
Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
Avsluttede forskningsprosjekter
-
Flipped classroom i naturfag (FiNa)
Flipped classroom i naturfag (FiNa) har som mål å utvikle og utforsker læringsdesign med hovedvekt på digitalt støttet omvendt undervisning for å fremme studentaktiv læring.
-
Forskningsbasert lærerutdanning i naturfag (TRELIS)
I prosjektet TRELIS vil vi utdanne naturfaglærere som kan bruke forskningsresultater til å utvikle egen undervisning og skape gode læringsmiljøer i naturfag for elevene.
-
Matematikk, naturfag og algoritmisk tenkning (MASCOT)
MASCOT er et tverrfaglig og innovativt forskningsprosjekt som tar sikte på å utvikle kunnskap om undervisning, læring og vurderingsprosesser av algoritmisk tenkning i lærerutdanning og skole. Prosjektet har internasjonale samarbeidspartnere.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Swensen, Håkon
;
Sollid, Per Øyvind
;
Pajchel, Katarina
;
Brevik, Birger
(2024).
Unyttige roboter: Teknologisom inngang til programmeringfor naturfaglærerstudenter.
Henriksen, Ellen Karoline; Jegstad, Kirsti Marie; Pajchel, Katarina; Mestad, Idar; Eklund, Gunilla Brita Maria (Red.).
Fra forskningsfronten til klasserommet. Perspektiver på forskningsbasert lærerutdanning i naturfag. s. 209-234.
Universitetsforlaget.
https://doi.org/https://www.idunn.no/doi/10.18261/
NIELSEN, BIRGITTE LUND; Brandt, Harald;
Swensen, Håkon
(2018).
Students developing representational competence as producers with and of augmented reality in science.
Nordic Studies in Science Education.
Vol. 14.
https://doi.org/10.5617/nordina.6163
NIELSEN, BIRGITTE LUND; Brandt, Harald; Radner, Ole; Surland, Mogens; Swensen, Håkon (2017). Augmented Reality og stilladsering af elevernes undersøgende samtale og modelleringskompetence. MONA Matematikk og naturfagdidaktik.
Swensen, Håkon
(2016).
Potential of augmented reality in sciences education. A literature review.
Gómez Chova, L.; López Martínez, A.; Candel Torres, I. (Red.).
ICERI2016 Proceedings. 9th International Conference of Education, Research and Innovation. s. 2540-2547.
Associated University Presses.
https://doi.org/10.21125/iceri.2016.1546
NIELSEN, BIRGITTE LUND; Brandt, Harald;
Swensen, Håkon
(2016).
Augmented Reality in science education
– affordances for student learning.
Nordic Studies in Science Education.
Vol. 12.
https://doi.org/10.5617/nordina.2399
Log, Irene Beyer; Swensen, Håkon (2015). FLIPPED CLASSROOM AS A STEPPING STONE FOR INTEGRATING TPACK MINDSET IN TEACHER EDUCATION. Chova, L. Gómez; Martínez, A. López; Torres, I. Candel (Red.). INTED2015 Proceedings. International Academy of Technology, Education and Development (IATED).