Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Maleri, tegning, grafikk Engelsk litteratur Humaniora
Emner
Estetikk Kritisk tenkning Engelsk litteratur Grunnleggende ferdigheter med fokus på lesing og regning Estetiske læringsprosesser Visuell literacitet Barne og ungdomslitteratur
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
Aktive forskningsprosjekter
-
I partnerskap for styrket profesjonskompetanse og praksisrelevant lærerutdanning «iPAR»
iPAR er et samarbeidsprosjekt mellom Grunnskole- og faglærerutdanningen på OsloMet og sentrale aktører i regionens grunnskolesektor
Avsluttede forskningsprosjekter
-
Kritisk tenkning i barneskolen (KriT)
KriT er et flerfaglig prosjekt som eies av Utdanningsetaten (Oslo Kommune) med prosjektledelse på OsloMet. Prosjektet har som mål å utvikle en didaktikk for kritisk tenkning i barneskolen med utgangspunkt i barnelitteratur og nyheter.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Tørnby, Hilde
;
Ryen, Erik
(2025).
‘She is Not the King.’ Starting Point Activities to Foster Critical Thinking in Primary Classrooms.
Jegstad, Kirsti Marie; Bjørkvold, Tuva; Andersson-Bakken, Emilia (Red.).
Enacting Critical Thinking in Primary School. Perspectives from the Classroom. s. 174-191.
Universitetsforlaget.
https://doi.org/https://doi.org/10.18261/978821506
Bjørkvold, Tuva
;
Tørnby, Hilde
;
Svanes, Ingvill Krogstad
(2025).
Children’s drawings of school in home confinement during the COVID-19 pandemic.
Childhood.
https://doi.org/10.1177/09075682251334542
Heggernes, Sissil Lea
;
Svanes, Ingvill Krogstad
;
Tørnby, Hilde
;
Andersson-Bakken, Emilia
(2025).
Emergent Critical Thinking Through Picturebook Dialogues.
Jegstad, Kirsti Marie; Bjørkvold, Tuva; Andersson-Bakken, Emilia (Red.).
Enacting Critical Thinking in Primary School. Perspectives from the Classroom. s. 60-80.
Universitetsforlaget.
https://doi.org/https://doi.org/10.18261/978821506
Jensen, Inger Kristine
;
Aksland, Charlotte
;
Tørnby, Hilde
(2025).
The Bumblebee Project: Systems Thinking About the Environment.
Jegstad, Kirsti Marie; Bjørkvold, Tuva; Andersson-Bakken, Emilia (Red.).
Enacting Critical Thinking in Primary School. Perspectives from the Classroom. s. 104-126.
Universitetsforlaget.
https://doi.org/https://doi.org/10.18261/978821506
Mohammad-Roe, Siri
;
Tørnby, Hilde
(2023).
“I Wanted to Freeze the Moment”: Blackout Poetry and Student Agency During the COVID-19 Lockdown.
Pinhasi-Vittorio, Limor; Ben-Yosef, Elite (Red.).
Using Innovative Literacies to Develop Leadership and Agency: Inspiring Transformation and Hope. s. 65-83.
IGI Global.
https://doi.org/10.4018/978-1-6684-5614-9
Tørnby, Hilde
;
Heggernes, Sissil Lea
;
Andersson-Bakken, Emilia
;
Svanes, Ingvill Krogstad
(2023).
Hats off to critical thinking: Anexcursion into Jon Klassen’s hat trilogy.
8 s.
Barnelitterært forskningstidsskrift (BLFT).
Vol. 14.
https://doi.org/10.18261/blft.14.1.7
Tørnby, Hilde ; Stokke, Ruth Seierstad (2022). Estetiske dimensjoner i litteraturmøter. Tønnessen, Elise Seip; Stokke, Ruth Seierstad (Red.). Møter med barnelitteratur. Introduksjon for lærere. 2. utg.. s. 357-382. Universitetsforlaget.
Andersson-Bakken, Emilia
;
Heggernes, Sissil Lea
;
Svanes, Ingvill Krogstad
;
Tørnby, Hilde
(2022).
“Men da blir det urettferdig for dem som ikke får!”
Bildebøker som utgangspunkt for kritisk tenkning på barnetrinnet.
23 s.
Acta Didactica Norden (ADNO).
Vol. 16.
https://doi.org/10.5617/adno.8995
Tørnby, Hilde (2020). Visual Literacy and Young Learners. Neokleous, Georgios; Krulatz, Anna; Farrelly, Raichle (Red.). Handbook of Research on Cultivating Literacy in Diverse and Multilingual Classrooms. s. 190-208. IGI Global.
Tørnby, Hilde (2020). Picturebooks in the classroom. ISBN: 9788245022636. 156 s. Fagbokforlaget.