Kort om
Jørn Ljunggren er PhD i sosiologi og forsker ved seksjon for ungdomsforskning ved NOVA, OsloMet.
Ljunggrens faglige hovedinteresser ligger innenfor områdene sosial lagdeling, sosial klasse, urban ulikhet, makt og sosiale ulikheter i tillit og politisk deltakelse. Av spesiell interesse er koblingen mellom forskjellige ulikhetsfaktorer som kjønn, minoritetsbakgrunn og klasse.
Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Emner
Kjønn Segregasjon Sosial ulikhet Ungdom Politisk deltagelse Tillit Interseksjonalitet Klasseanalyse Menn og maskuliniteter
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
-
Elevers trivsel og skolemiljø
Forskningsprosjektet skal gi ny og utfyllende kunnskap om hvilke forhold som har betydning for elevers trivsel og opplevelse av skolemiljø, hva som kan være årsaker til at elevers mistrivsel og negative opplevelser har økt de siste årene, og hvordan skoler arbeider med skolemiljøet.
-
EToS – Elevers trivsel og skolemiljø
Forskningsprosjektet skal gi utfyllende kunnskap om hvilke forhold som har betydning for elevers trivsel og opplevelse av skolemiljø, hva som kan være årsaker til at elevers mistrivsel og negative opplevelser har økt de siste årene, og hvordan skoler arbeider med skolemiljøet.
-
Fra gutter til menn: Ulik utvikling av maskulinitet med ulike konsekvenser? (FRAGMEN)
Hva kjennetegner maskulinitet og maskuline praksiser i dagens Norge?
-
Koronapandemiens langsiktige konsekvenser for elever på ungdomstrinnet
Vi vil undersøke hvordan skolene arbeidet for å dempe den negative påvirkningen av pandemien og langtidskonsekvenser for ulike elevgrupper.
-
Ungdom i endring
Prosjektet tar for seg hvordan sosial ulikhet utspiller seg i ungdomstida.
-
Unges livssjanser: Hvordan blir ulikhet til gjennom ungdomstida? (LIFECHANCES)
I LIFECHANCES undersøker vi hvordan ulike ungdomsliv gir ulike livssjanser over tid.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Flemmen, Magne Paalgard; Ljunggren, Jørn (2024). Klasse: en innføring. ISBN: 9788202632144. 394 s. Cappelen Damm Akademisk.
Helle, Gunnar Bugge; Flemmen, Magne Paalgard;
Andersen, Patrick Lie
;
Ljunggren, Jørn
(2023).
En skjult utestengning fra politikk: Kulturell klasseanalyse og politisk ulikhet.
Agora.
https://doi.org/10.18261/agora.41.2-3.6
Andersen, Patrick Lie ; Ljunggren, Jørn (2021). Tillitsfulle vinnere? Klasseforskjeller i tillit blant osloungdom. Ljunggren, Jørn; Hansen, Marianne Nordli (Red.). Arbeiderklassen. s. 413-432. Cappelen Damm Akademisk.
Ljunggren, Jørn (2021). Hvordan skape en arbeidskar. Ljunggren, Jørn; Hansen, Marianne Nordli (Red.). Arbeiderklassen. s. 199-214. Cappelen Damm Akademisk.
Hansen, Marianne Nordli; Ljunggren, Jørn (2021). Arbeiderklassen i Norge - definisjon, sammensetning og endring. Ljunggren, Jørn; Hansen, Marianne Nordli (Red.). Arbeiderklassen. s. 37-62. Cappelen Damm Akademisk.
Ljunggren, Jørn (2021). Å åpne opp arbeiderklassen. Ljunggren, Jørn; Hansen, Marianne Nordli (Red.). Arbeiderklassen. s. 19-36. Cappelen Damm Akademisk.
Ljunggren, Jørn ; Hansen, Marianne Nordli (2021). Arbeiderklassen. ISBN: 9788202646240. 494 s. Cappelen Damm Akademisk.
Helland, Håvard ; Ljunggren, Jørn (2021). Arbeidere og yrkesstatus i Likhets-Norge. Ljunggren, Jørn; Hansen, Marianne Nordli (Red.). Arbeiderklassen. s. 293-312. Cappelen Damm Akademisk.
Halvorsen, Pål
;
Ljunggren, Jørn
(2020).
A new generation of business masculinity? Privileged high school boys in a gender egalitarian context.
Gender and Education.
Vol. 33.
https://doi.org/10.1080/09540253.2020.1792845
Ljunggren, Jørn
; Orupabo, Julia
(2020).
Moving beyond: narratives of higher educational aspirations among descendants of immigrants in vocational training.
15 s.
British Journal of Sociology of Education.
Vol. 41.
https://doi.org/10.1080/01425692.2020.1776593