English version
Katarina Pajchel

Katarina Pajchel

Kort om

Katarina Pajchel er fysiker og lærerutdanner som underviser og veileder ved naturfaglærerutdanningen, fra bachelor- til ph.d.-nivå. Undervisningen omfatter fag og fagdidaktikk innen fysikk, teknologi, programmering og bærekraftig utvikling. Hennes forskningsinteresser er algoritmisk tenkning og programmering i naturfag og forskningsbasert lærerutdanning. De siste årene har hun deltatt i forskningsprosjektet TRELIS (Teachers’ Research Literacy for Science teaching) og vært medleder i MASCOT (Mathematics, Science and Computational Thinking). Hun er også engasjert i skolens praksisfelt som mangeårig kontaktperson for en universitetsskole og gjennom DeKomp prosjekter. Pajchel har en PhD fra UiO i eksperimentell partikkelfysikk knyttet til CERN-laboratoriet.

Fagområder

Vitenskapsdisipliner

Kjerne- og elementærpartikkelfysikk

Forskningsgrupper

Forskningsprosjekter

Avsluttede forskningsprosjekter

  • Flipped classroom i naturfag (FiNa)

    Flipped classroom i naturfag (FiNa) har som mål å utvikle og utforsker læringsdesign med hovedvekt på digitalt støttet omvendt undervisning for å fremme studentaktiv læring.

  • Forskningsbasert lærerutdanning i naturfag (TRELIS)

    I prosjektet TRELIS vil vi utdanne naturfaglærere som kan bruke forskningsresultater til å utvikle egen undervisning og skape gode læringsmiljøer i naturfag for elevene.

  • Matematikk, naturfag og algoritmisk tenkning (MASCOT)

    MASCOT er et tverrfaglig og innovativt forskningsprosjekt som tar sikte på å utvikle kunnskap om undervisning, læring og vurderingsprosesser av algoritmisk tenkning i lærerutdanning og skole. Prosjektet har internasjonale samarbeidspartnere.

Vitenskapelige publikasjoner

Ukkonen, Aino ; Yadav, Aman; Pajchel, Katarina ; Xenofontos, Constantinos (2024). Elementary Teachers Assessing Computational Thinking. Journal of Technology and Teacher Education (JTATE). Vol. 32.

Ukkonen, Aino ; Pajchel, Katarina ; Mifsud, Louise (2024). Teachers’ understanding of assessing computational thinking. Computer Science Education.
https://doi.org/10.1080/08993408.2024.2365566

Pajchel, Katarina ; Aalbergsjø, Siv Gundrosen ; Karlsen, Niklas; Henriksen, Ellen Karoline ; Sollid, Per Øyvind ; Swensen, Håkon ; Brevik, Birger (2024). BESt i naturfag: Bruke-Endre-Skape-tilnærmingen til programmeringskompetanse for naturfaglærerstudenter. Henriksen, Ellen Karoline; Jegstad, Kirsti Marie; Pajchel, Katarina; Mestad, Idar; Eklund, Gunilla Brita Maria (Red.). Fra forskningsfronten til klasserommet. Perspektiver på forskningsbasert lærerutdanning i naturfag. Universitetsforlaget.
https://doi.org/10.18261/9788215069548-24-08

Swensen, Håkon ; Sollid, Per Øyvind ; Pajchel, Katarina ; Brevik, Birger (2024). Unyttige roboter: Teknologisom inngang til programmering for naturfaglærerstudenter. Henriksen, Ellen Karoline; Jegstad, Kirsti Marie; Pajchel, Katarina; Mestad, Idar; Eklund, Gunilla Brita Maria (Red.). Fra forskningsfronten til klasserommet. Perspektiver på forskningsbasert lærerutdanning i naturfag. s. 209-234. Universitetsforlaget.
https://doi.org/https://www.idunn.no/doi/10.18261/

Karlsen, Niklas; Henriksen, Ellen Karoline ; Pajchel, Katarina (2024). Programmering i naturfaglærerutdanningen: Lærerstudenters syn på egne kunnskaper og kompetansebehov. Henriksen, Ellen Karoline; Jegstad, Kirsti Marie; Pajchel, Katarina; Mestad, Idar; Eklund, Gunilla Brita Maria (Red.). Fra forskningsfronten til klasserommet. Perspektiver på forskningsbasert lærerutdanning i naturfag. Universitetsforlaget.
https://doi.org/10.18261/9788215069548-24-09

Henriksen, Ellen Karoline ; Jegstad, Kirsti Marie ; Pajchel, Katarina ; Mestad, Idar; Eklund, Gunilla Brita Maria (2024). Fra forskningsfronten til klasserommet. Perspektiver på forskningsbasert lærerutdanning i naturfag. ISBN: 9788215069555. 351 s. Universitetsforlaget.
https://www.idunn.no/doi/book/10.18261/97882150695

Karlsen, Niklas; Henriksen, Ellen Karoline ; Pajchel, Katarina (2024). Assessing Teachers’ Knowledge of How to Use Computer Programming in Science and Technology Education. 13 s. Journal of Science Education and Technology.
https://doi.org/10.1007/s10956-024-10145-5

Pajchel, Katarina ; Mifsud, Louise ; Frågåt, Thomas ; Rehder, Mads Middelboe; juuti, kalle; Bogar, Yurdagul; Lavonen, Jari; Schrøder, Vibeke; Aalbergsjø, Siv Gundrosen ; Rognes, Andre (2024). Sign of the Times An Analysis of Computational Thinking in Norwegian, Finnish and Danish Curricula. Nordic Journal of Comparative and International Education (NJCIE). Vol. 8.
https://doi.org/10.7577/njcie.5744

Høiby, Torill; Jegstad, Kirsti Marie ; Pajchel, Katarina (2024). Faglige nettverk som utviklingsarena for naturfagundervisningen. Henriksen, Ellen Karoline; Jegstad, Kirsti Marie; Pajchel, Katarina; Mestad, Idar; Eklund, Gunilla Brita Maria (Red.). Fra forskningsfronten til klasserommet. Perspektiver på forskningsbasert lærerutdanning i naturfag. s. 283-303. Universitetsforlaget.
https://doi.org/10.18261/9788215069548-24-13

Pajchel, Katarina ; Jegstad, Kirsti Marie ; Eklund, Gunilla Brita Maria ; Aalbergsjø, Siv Gundrosen ; Sollid, Per Øyvind (2021). The role of school placement within research-based teacher education–through the eyes of science mentors. Teachers and Teaching: theory and practice.
https://doi.org/10.1080/13540602.2021.1933416





Publikasjonslisten er hentet ut av Cristin. Listen kan være ufullstendig