Kort om
Jeg forsker på evalueringer og kunnskapsbasert politikkutforming, skole og utdanning.
Innimellom gjør jeg helt andre ting, som for eksempel å delta i et forskningssamarbeid med NMBU om kalkuner og dyrevelferd.
Jeg er utdannet sosiolog og journalist og har en doktorgrad i sosialpolitikk og har lang arbeidserfaring som journalist/kommunikasjonsrådgiver både i offentlig og privat sektor.
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
-
Elevers trivsel og skolemiljø
Forskningsprosjektet skal gi ny og utfyllende kunnskap om hvilke forhold som har betydning for elevers trivsel og opplevelse av skolemiljø, hva som kan være årsaker til at elevers mistrivsel og negative opplevelser har økt de siste årene, og hvordan skoler arbeider med skolemiljøet.
-
EToS – Elevers trivsel og skolemiljø
Forskningsprosjektet skal gi utfyllende kunnskap om hvilke forhold som har betydning for elevers trivsel og opplevelse av skolemiljø, hva som kan være årsaker til at elevers mistrivsel og negative opplevelser har økt de siste årene, og hvordan skoler arbeider med skolemiljøet.
-
Evaluering av to-språklig undervisning
Bakgrunn for prosjektet er behovet for mer systematisk kunnskap om effekten av et to-språklig undervisningsforsøk i Viken fylkeskommune.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Høydal, Øyunn Syrstad
(2024).
Could I Write Like Carol Weiss?.
Minerva.
https://doi.org/10.1007/s11024-024-09534-2
Høydal, Øyunn Syrstad
;
Finne, Joakim
;
Malmberg-Heimonen, Ira
(2024).
The framing of educational digitalization: A scoping review of empirical studies.
European Journal of Education.
https://doi.org/10.1111/ejed.12695
Høydal, Øyunn Syrstad
(2023).
Political bias in evidence for policymaking and the knowledge work of civil servants: the case of the ongoing digitalization of the Norwegian school.
13 s.
Scandinavian Journal of Educational Research.
https://doi.org/10.1080/00313831.2023.2264862
Høydal, Øyunn Syrstad
;
Haldar, Marit
(2021).
A tale of the digital future: Analyzing the digitalization of the Norwegian education system.
Critical Policy Studies.
https://doi.org/10.1080/19460171.2021.1982397
Høydal, Øyunn Syrstad
;
Tøge, Anne Grete
(2021).
Evaluating social policies: Do methodological approaches determine the policy impact?.
14 s.
Social Policy & Administration.
https://doi.org/10.1111/spol.12682
Høydal, Øyunn Syrstad
(2021).
Evaluation, Framing and Power Øyunn Syrstad Høydal*.
16 s.
Scandinavian Journal of Public Administration (SPJA).
Vol. 25.
https://doi.org/10.58235/sjpa.v25i3-4.7093
Høydal, Øyunn Syrstad (2021). Evaluation, Framing and Power. Scandinavian Journal of Public Administration (SPJA).
Høydal, Øyunn Syrstad
(2020).
Worlds apart or coproduction? Investigating the relationship between knowledge users and producers.
Evaluation: International Journal of Theory, Research and Practice.
Vol. 26.
https://doi.org/10.1177/1356389020931880
Høydal, Øyunn Syrstad
(2018).
Evaluation: Method and societal phenomenon.
Evaluation: International Journal of Theory, Research and Practice.
https://doi.org/10.1177/1356389018804263