Kort om
Kan litteratur hjelpe elever til å forstå andre mennesker og seg selv bedre? Hvordan kan norskfaget fremme leseglede og forståelse for mangfold? Dette er spørsmål jeg er opptatt av i min undervisning og forskning i lærerutdanningen på OsloMet. Jeg er også opptatt av hvilket potensial barnelitteraturen har til å fremme barns utvikling, forståelse av naturen og evne til kritisk tenking. I litterære analyser og resepsjonsstudier ønsker jeg å formidle et mangfold barnelitteratur i norsfaget, blant annet samisk litteratur. I tillegg forsker jeg på bruk av digitale verktøy i begynneropplæring og hvordan en kan fremme språkutvikling ved bruk av litteratur i flerspråklige klasserom. I tillegg til forskergruppene jeg er med i på OsloMet, er jeg medlem av forskergruppene Nature in Children’s Literature and Culture på HVL og Indigenous Topics in Education på NTNU. Jeg er medredaktør for bøkene Møter med barnelitteratur og Samtalens didaktiske muligheter.
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
Avsluttede forskningsprosjekter
-
Kritisk tenkning i barneskolen (KriT)
KriT er et flerfaglig prosjekt som eies av Utdanningsetaten (Oslo Kommune) med prosjektledelse på OsloMet. Prosjektet har som mål å utvikle en didaktikk for kritisk tenkning i barneskolen med utgangspunkt i barnelitteratur og nyheter.