Kort om
Jeg underviser fysikk, teknologi og naturfagdidaktikk på lærerutdanningen, og veileder lærerstudenter på bachelor- og masternivå. Mine forskningsinteresser er knyttet til bruk av modeller, modellering, simulering og programmering i naturfagundervisning, og til forskningsbasert lærerutdanning. Forskningen min inngår i prosjektene TRELIS (forskningsbasert lærerutdanning i naturfag) og MASCOT (matematikk, naturfag og algoritmisk tenkning). Tidligere har jeg jobbet med simulering av ulike fysiske og kjemiske systemer, og jeg har en PhD i fysikk fra Universitetet i Oslo hvor jeg jobbet med simuleringer av stråleskader i biomolekyler.
Jeg er også internasjonal kontaktperson for naturfagsseksjonen på grunnskolelærerutdanningen.
Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
-
Flipped classroom i naturfag (FiNa)
Flipped classroom i naturfag (FiNa) har som mål å utvikle og utforsker læringsdesign med hovedvekt på digitalt støttet omvendt undervisning for å fremme studentaktiv læring.
-
Forskningsbasert lærerutdanning i naturfag (TRELIS)
I prosjektet TRELIS vil vi utdanne naturfaglærere som kan bruke forskningsresultater til å utvikle egen undervisning og skape gode læringsmiljøer i naturfag for elevene.
-
Matematikk, naturfag og algoritmisk tenkning (MASCOT)
MASCOT er et tverrfaglig og innovativt forskningsprosjekt som tar sikte på å utvikle kunnskap om undervisning, læring og vurderingsprosesser av algoritmisk tenkning i lærerutdanning og skole. Prosjektet har internasjonale samarbeidspartnere.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Pajchel, Katarina
;
Mifsud, Louise
;
Frågåt, Thomas
; Rehder, Mads Middelboe; juuti, kalle; Bogar, Yurdagul; Lavonen, Jari; Schrøder, Vibeke;
Aalbergsjø, Siv Gundrosen
;
Rognes, Andre
(2024).
Sign of the Times An Analysis of Computational Thinking in Norwegian, Finnish and Danish Curricula.
Nordic Journal of Comparative and International Education (NJCIE).
Vol. 8.
https://doi.org/10.7577/njcie.5744
Karlsen, Niklas; Aalbergsjø, Siv Gundrosen (2024). Programmering av simuleringer i naturfaglærerutdanningen. Henriksen, Ellen Karoline; Jegstad, Kirsti Marie; Pajchel, Katarina; Mestad, Idar; Eklund, Gunilla Brita Maria (Red.). Fra forskningsfronten til klasserommet. Perspektiver på forskningsbasert lærerutdanning i naturfag. s. 235-259. Universitetsforlaget.
Sundtjønn, Trude
;
Aalbergsjø, Siv Gundrosen
; Møller, Thilde Emilie; Schrøder, Vibeke
(2024).
Review on pedagogical practices for computational thinking in teacher education: Characterizing an emerging field.
Nordic Journal of Comparative and International Education (NJCIE).
Vol. 8:4.
https://doi.org/10.7577/njcie.5742
Aalbergsjø, Siv Gundrosen
;
Henriksen, Ellen Karoline
;
Eklund, Gunilla Brita Maria
(2023).
Fostering research literate science teachers: Science teacher educators’ views on research-based teacher education.
14 s.
Nordic Studies in Science Education.
Vol. 19.
https://doi.org/10.5617/NORDINA.9582
Aalbergsjø, Siv Gundrosen
(2022).
Learning to make and use computer simulations in science education.
22 s.
Acta Didactica Norden (ADNO).
Vol. 16.
https://doi.org/10.5617/adno.9174
Pajchel, Katarina
;
Jegstad, Kirsti Marie
;
Eklund, Gunilla Brita Maria
;
Aalbergsjø, Siv Gundrosen
;
Sollid, Per Øyvind
(2021).
The role of school placement within research-based teacher education–through the eyes of science mentors.
Teachers and Teaching: theory and practice.
https://doi.org/10.1080/13540602.2021.1933416
Aalbergsjø, Siv Gundrosen
;
Sollid, Per Øyvind
(2021).
Learning through modelling in science: Reflections by pre-service teachers.
18 s.
Nordic Studies in Science Education.
Vol. 17.
https://doi.org/10.5617/NORDINA.7108
Liu, L.; Shawki, Dilshad; Voulgarakis, Apostolos; Kasoar, Matthew; Samset, Bjørn Hallvard; Myhre, Gunnar; Forster, Piers M.; Hodnebrog, Øivind; Sillmann, Jana;
Aalbergsjø, Siv Gundrosen
; Boucher, Olivier; Faluvegi, Gregory S.; Iversen, Trond; Kirkevåg, Alf; Lamarque, Jean-François; Oliviè, Dirk Jan Leo; Richardson, Thomas Benjamin; Shindell, Drew; Takemura, Toshihiko
(2018).
A PDRMIP Multimodel study on the impacts of regional aerosol forcings on global and regional precipitation.
Journal of Climate.
Vol. 31.
https://doi.org/10.1175/JCLI-D-17-0439.1
Myhre, Gunnar; Forster, Piers M.; Samset, Bjørn Hallvard; Hodnebrog, Øivind; Sillmann, Jana;
Aalbergsjø, Siv Gundrosen
; Andrews, Timothy; Boucher, Olivier; Faluvegi, G.; Fläschner, Dagmar; Iversen, Trond; Kasoar, Matthew; Kharin, V; Kirkevåg, Alf; Lamarque, Jean-Francois; Oliviè, Dirk Jan Leo; Richardson, Thomas; Shindell, Drew; Shine, Keith P.; Stjern, Camilla Weum; Takemura, Toshihiko; Voulgarakis, Apostolos; Zwiers, Francis W.
(2017).
PDRMIP: A precipitation driver and response model intercomparison project-protocol and preliminary results.
34 s.
Bulletin of The American Meteorological Society - (BAMS).
Vol. 98.
https://doi.org/10.1175/BAMS-D-16-0019.1
Aalbergsjø, Siv Gundrosen
; Sagstuen, Einar
(2015).
New Evidence for Hydroxyalkyl Radicals and Light- and Thermally Induced Trapped Electron Reactions in Rhamnose.
Radiation Research.
Vol. 184.
https://doi.org/10.1667/RR14081.1