Fagområder
Emner
Kvalitativ metode Utdanningspolitikk Lærerprofesjonalitet Vurdering Styring og reform
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
-
Bruk av elevresultater i norske skoler og kommuner (PraDa)
I PraDa har vi studert bruk av elevresultater i norske skoler og kommuner. I løpet av det siste tiåret har det vært en økning i tilgjengelig informasjon for kommuner, skoleledere og lærere i forhold til elevresultater, men kunnskap om hvordan slike data brukes er begrenset.
-
Ekspertgruppa om lærerrollen
Senter for profesjonsstudier var i 2015-2016 sekretariat for Ekspertgruppa om lærerrollen.
-
Evaluering av ny kompetansemodell
Evaluering av ny kompetansemodell: desentralisert ordning for skole og yrkesopplæring, og oppfølgingsordningen.
-
Inclusive Mathematics Teaching (IMaT)
-
Renewed perspectives on research use in education (RE-POSE)
"Renewed perspectives on research use in education (RE-POSE)" er et stort, tverrfaglig forskningsprosjekt finansiert av Forskningsrådet (2020-2024).
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Bjerke, Annette Hessen
;
Dalland, Cecilie Pedersen
;
Mausethagen, Sølvi
;
Knudsmoen, Hege
(2025).
Negotiating performative and professional accountability in inclusive mathematics education in Norway.
International Journal of Educational Research.
https://doi.org/10.1016/j.ijer.2024.102518
Mausethagen, Sølvi
; Skedsmo, Guri
(2024).
Hvordan ser forskningen på frafall i videregående opplæring i Norge ut?.
Norsk pedagogisk tidsskrift.
Vol. 108.
https://doi.org/10.18261/npt.108.2.3
Shavard, Galina; Afdal, Hilde Wågsås ; Mausethagen, Sølvi (2024). Redefining teacher quality in the context of increased accountability in Norway: Professional ethics as practiced. Damgaard Knudsen, Lars Emmerik; Wiberg, Merete; Bjerg Petersen, Karen; Haastrup, Lisbeth (Red.). Teacher Ethics and Teaching Quality in Scandinavian Schools: New Reflections, Future Challenges, and Global Impacts. s. 19-33. Routledge.
Mausethagen, Sølvi
; Bøyum, Steinar; Caspersen, Joakim; Prøitz, Tine Sophie;
Thue, Fredrik
(2023).
Forskningens rolle i skole og lærerutdanning.
Mausethagen, Sølvi; Bøyum, Steinar; Caspersen, Joakim; Prøitz, Tine Sophie; Thue, Fredrik (Red.).
En forskningsbasert skole? Forskningens plass i lærerutdanning og skole. s. 9-27.
Universitetsforlaget.
https://doi.org/10.18261/9788215065540-23-01
Mausethagen, Sølvi ; Bøyum, Steinar; Caspersen, Joakim; Prøitz, Tine Sophie; Thue, Fredrik (2023). En forskningsbasert skole? Forskningens plass i lærerutdanning og skole. ISBN: 9788215065540. 307 s. Universitetsforlaget.
Prøitz, Tine Sophie; Mausethagen, Sølvi (2023). Bare amerikanske studier, sa du? Utfordring av språklige skillelinjer og teoriutvikling basert på en systematisk forskningsoversikt. Prøitz, Tine Sophie (Red.). Forskningsoversikter i utdanningsvitenskap: Systematikk og kreativitet. s. 175-196. Fagbokforlaget.
Pedersen Phillips, Kim;
Eriksen, Andreas
;
Mausethagen, Sølvi
(2023).
Educational Research Literacy: Philosophical Foundations and Empirical Applications.
Professions and Professionalism.
Vol. 13.
https://doi.org/10.7577/pp.5307
Mausethagen, Sølvi ; Hermansen, Hege Yvonne (2023). Forskningslitterasitet hos lærere og ledere i skolen - en casestudie. Mausethagen, Sølvi; Bøyum, Steinar; Caspersen, Joakim; Prøitz, Tine Sophie; Thue, Fredrik (Red.). En forskningsbasert skole? Forskningens plass i lærerutdanning og skole. Universitetsforlaget.
Hermansen, Hege Yvonne ; Mausethagen, Sølvi (2023). Kunnskapsintegrasjon i lærerutdanning og profesjonsutøvelse. Mausethagen, Sølvi; Bøyum, Steinar; Caspersen, Joakim; Prøitz, Tine Sophie; Thue, Fredrik (Red.). En forskningsbasert skole? Forskningens plass i lærerutdanning og skole. Universitetsforlaget.
Hermansen, Hege
;
Mausethagen, Sølvi
(2023).
Konstruksjoner av «partnerskap» i universiteter og høgskolers samarbeid med skolesektoren.
UNIPED.
https://doi.org/10.18261/uniped.46.3.5