English version
Idunn Seland

Idunn Seland

Kort om

Idunn Seland er førsteamanuensis ved skolelederutdanningen ved OsloMet. Hun er ph.d. i sosiologi med hovedfag i statsvitenskap, med spesialisering i skolepolitikk for medborgerskap og integrasjon. Forskningsinteresser er skolepolitikk, skoleledelse og inkludering gjennom nasjonale utdanningssystemer. I perioden 2024-2026 er Seland tilknyttet det EU-finansierte prosjektet STRIDE, som kartlegger ulikheter i opplæring og læringsresultater og identifisere reformer som kompenserer disse ulikhetene. 

Seland har ledet flere forskningsbaserte evalueringer av skole- og velferdspolitiske tiltak, og har i perioden 2020-2023 deltatt som arbeidspakkeleder i to større forskningsprosjekter om henholdsvis barn og unges digitale hverdag (DigiGen) og lærerutdanningens bidrag til ungdomsskoleelevers politiske mestringstro uavhengig av ulikheter i elevenes bakgrunn (DEMOCIT). Hun arbeider kvalitativt, men samarbeider ofte med kvantitativt orienterte forskere.

Fagområder

Vitenskapsdisipliner

Sosiologi   Samfunnsvitenskap   Statsvitenskap og organisasjonsteori

Emner

Utdanningsledelse   Medborgerskap   Utdanningspolitikk   Skole   Digitalisering i skolen

Forskningsgrupper

Forskningsprosjekter

Vitenskapelige publikasjoner

Seland, Idunn ; Kjøstvedt, Anders Granås (2024). How do teacher educators from Denmark, Finland, Norway and Sweden teach for active democratic participation?. Scandinavian Journal of Educational Research.
https://doi.org/10.1080/00313831.2024.2322967

Holmarsdottir, Halla Bjørk ; Seland, Idunn ; Hyggen, Christer (2024). How can we understand the everyday digital lives of children and young people?. Holmarsdottir, Halla Bjørk; Seland, Idunn; Hyggen, Christer; Roth, Maria (Red.). Understanding The Everyday Digital Lives of Children and Young People. Springer Nature.

Holmarsdottir, Halla Bjørk ; Seland, Idunn ; Hyggen, Christer ; Roth, Maria (2024). Understanding The Everyday Digital Lives of Children and Young People. ISBN: 978-3-031-46928-2. 350 s. Springer Nature.

Seland, Idunn (2024). Skoleleder som tilrettelegger for undervisning i læreplanens tverrfaglige tema. Aas, Marit; Ballangrud, Brit Bolken; Vennebo, Kirsten Foshaug (Red.). Nye oppgaver og utfordringer for skoleledere. Fagbokforlaget.

Seland, Idunn (2024). Intersecting knowledge on young people's well-being and use of digital technology across contexts: A scoping review synthesis. Holmarsdottir, Halla Bjørk; Seland, Idunn; Hyggen, Christer; Roth, Maria (Red.). Understanding The Everyday Digital Lives of Children and Young People. s. 433-464. Springer Nature. https://doi.org/https://doi.org/10.1007/978-3-031-

Seland, Idunn ; Hyggen, Christer ; Holmarsdottir, Halla Bjørk ; Kapella, Olaf; Parsanoglou, Dimitris; Sisaks, Merike (2022). Conditions contributing to positive and negative outcomes of children's ICT use: Protocol for scoping review. 14 s. Societies. Vol. 12.
file:///C:/Users/iduse/Downloads/societies-12-0012

Seland, Idunn ; Hyggen, Christer (2021). The digital generation. Representations of a generational digital divide. Falch-Eriksen, Asgeir; Takle, Marianne; Britt, Slagsvold (Red.). Generational Tensions and Solidarity Within Advanced Welfare States. s. 133-152. Routledge.
https://doi.org/10.4324/9781003129592-8

Seland, Idunn ; Huang, Lihong ; Arensmeier, Cecilia; Bruun, Jens; Löfström, Jan (2021). Aims of citizenship education across Nordic countries: Comparing school principals' priorities in citizenship education 2009-2016. Biseth, Heidi; Hoskins, Bryony; Huang, Lihong (Red.). Northern Lights on Civic and Citizenship Education: A Cross-national Comparison of Nordic Data from ICCS. s. 43-63. Springer.
https://doi.org/https://doi.org/10.1007/978-3-030-

Biseth, Heidi ; Seland, Idunn ; Huang, Lihong (2021). Strengthening Connections Between Research, Policy, and Practice in Norwegian Civic and Citizenship Education. Malak-Minkiewicz, Barbara; Torney-Purta, Judith (Red.). Influences of the IEA Civic and Citizenship Education Studies: Practice, Policy, and Research Across Countries and Regions. s. 147-159. Springer.
https://doi.org/https://doi.org/10.1007/978-3-030-

Eriksen, Ingunn Marie ; Seland, Idunn (2020). Conceptualizing Well-being in Youth: The Potential of Youth Clubs. Young - Nordic Journal of Youth Research.
https://doi.org/10.1177/1103308820937571





Publikasjonslisten er hentet ut av Cristin. Listen kan være ufullstendig