Kort om
Katarina Pajchel er fysiker og lærerutdanner som underviser og veileder ved naturfaglærerutdanningen, fra bachelor- til ph.d.-nivå. Undervisningen omfatter fag og fagdidaktikk innen fysikk, teknologi, programmering og bærekraftig utvikling. Hennes forskningsinteresser er algoritmisk tenkning og programmering i naturfag og forskningsbasert lærerutdanning. De siste årene har hun deltatt i forskningsprosjektet TRELIS (Teachers’ Research Literacy for Science teaching) og vært medleder i MASCOT (Mathematics, Science and Computational Thinking). Hun er også engasjert i skolens praksisfelt som mangeårig kontaktperson for en universitetsskole og gjennom DeKomp prosjekter. Pajchel har en PhD fra UiO i eksperimentell partikkelfysikk knyttet til CERN-laboratoriet.
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
Avsluttede forskningsprosjekter
-
Flipped classroom i naturfag (FiNa)
Flipped classroom i naturfag (FiNa) har som mål å utvikle og utforsker læringsdesign med hovedvekt på digitalt støttet omvendt undervisning for å fremme studentaktiv læring.
-
Forskningsbasert lærerutdanning i naturfag (TRELIS)
I prosjektet TRELIS vil vi utdanne naturfaglærere som kan bruke forskningsresultater til å utvikle egen undervisning og skape gode læringsmiljøer i naturfag for elevene.
-
Matematikk, naturfag og algoritmisk tenkning (MASCOT)
MASCOT er et tverrfaglig og innovativt forskningsprosjekt som tar sikte på å utvikle kunnskap om undervisning, læring og vurderingsprosesser av algoritmisk tenkning i lærerutdanning og skole. Prosjektet har internasjonale samarbeidspartnere.