Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Kjerne- og elementærpartikkelfysikk
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
-
Flipped classroom i naturfag (FiNa)
Flipped classroom i naturfag (FiNa) har som mål å utvikle og utforsker læringsdesign med hovedvekt på digitalt støttet omvendt undervisning for å fremme studentaktiv læring.
-
Forskningsbasert lærerutdanning i naturfag (TRELIS)
I prosjektet TRELIS vil vi utdanne naturfaglærere som kan bruke forskningsresultater til å utvikle egen undervisning og skape gode læringsmiljøer i naturfag for elevene.
-
Matematikk, naturfag og algoritmisk tenkning (MASCOT)
MASCOT er et tverrfaglig og innovativt forskningsprosjekt som tar sikte på å utvikle kunnskap om undervisning, læring og vurderingsprosesser av algoritmisk tenkning i lærerutdanning og skole. Prosjektet har internasjonale samarbeidspartnere.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Karlsen, Niklas;
Henriksen, Ellen Karoline
;
Pajchel, Katarina
(2024).
Programmering i naturfaglærerutdanningen: Lærerstudenters syn på egne kunnskaper og kompetansebehov.
Henriksen, Ellen Karoline; Jegstad, Kirsti Marie; Pajchel, Katarina; Mestad, Idar; Eklund, Gunilla Brita Maria (Red.).
Fra forskningsfronten til klasserommet. Perspektiver på forskningsbasert lærerutdanning i naturfag.
Universitetsforlaget.
https://doi.org/10.18261/9788215069548-24-09
Henriksen, Ellen Karoline
;
Jegstad, Kirsti Marie
;
Pajchel, Katarina
; Mestad, Idar;
Eklund, Gunilla Brita Maria
(2024).
Fra forskningsfronten til klasserommet. Perspektiver på forskningsbasert lærerutdanning i naturfag.
ISBN: 9788215069555.
351 s.
Universitetsforlaget.
https://www.idunn.no/doi/book/10.18261/97882150695
Karlsen, Niklas;
Henriksen, Ellen Karoline
;
Pajchel, Katarina
(2024).
Assessing Teachers’ Knowledge of How to Use Computer Programming in Science and Technology Education.
13 s.
Journal of Science Education and Technology.
https://doi.org/10.1007/s10956-024-10145-5
Ukkonen, Aino
;
Pajchel, Katarina
;
Mifsud, Louise
(2024).
Teachers’ understanding of assessing computational thinking.
Computer Science Education.
https://doi.org/10.1080/08993408.2024.2365566
Swensen, Håkon
;
Sollid, Per Øyvind
;
Pajchel, Katarina
;
Brevik, Birger
(2024).
Unyttige roboter: Teknologisom inngang til programmeringfor naturfaglærerstudenter.
Henriksen, Ellen Karoline; Jegstad, Kirsti Marie; Pajchel, Katarina; Mestad, Idar; Eklund, Gunilla Brita Maria (Red.).
Fra forskningsfronten til klasserommet. Perspektiver på forskningsbasert lærerutdanning i naturfag. s. 209-234.
Universitetsforlaget.
https://doi.org/https://www.idunn.no/doi/10.18261/
Pajchel, Katarina
;
Mifsud, Louise
;
Frågåt, Thomas
; Rehder, Mads Middelboe; juuti, kalle; Bogar, Yurdagul; Bogar, Yurdagül; Lavonen, Jari; Schrøder, Vibeke;
Aalbergsjø, Siv Gundrosen
; Rognes, Anne
(2024).
Sign of the Times An Analysis of Computational Thinking in Norwegian, Finnish and Danish Curricula.
Nordic Journal of Comparative and International Education (NJCIE).
https://doi.org/10.7577/njcie.5744
Pajchel, Katarina
;
Ramton, Aase Marit T. Sørum
(2021).
Hvordan kan et utforskende undervisningsopplegg i naturfag støtte læring og motivasjon hos elever med stort læringspotensial?.
13 s.
Nordic Studies in Science Education.
Vol. 17.
https://doi.org/10.5617/NORDINA.7130
Pajchel, Katarina
;
Jegstad, Kirsti Marie
;
Eklund, Gunilla Brita Maria
;
Aalbergsjø, Siv Gundrosen
;
Sollid, Per Øyvind
(2021).
The role of school placement within research-based teacher education–through the eyes of science mentors.
Teachers and Teaching: theory and practice.
https://doi.org/10.1080/13540602.2021.1933416
Pajchel, Katarina ; Ramton, Aase Marit T. Sørum ; Sollid, Per Øyvind Dokken (2019). Matematikk i naturfag. Voll, Liv Oddrun; Øyehaug, Anne Bergliot; Holt, Anne (Red.). Dybdelæring i naturfag. s. 172-207. Universitetsforlaget.
Pajchel, Katarina ; Ramton, Aase Marit T. Sørum ; Sollid, Per Øyvind Dokken (2019). Modeller og modellering i naturfag. Voll, Liv Oddrun; Øyehaug, Anne Bergliot; Holt, Anne (Red.). Dybdelæring i naturfag. s. 142-171. Universitetsforlaget.