Kort om
Kirsti Marie Jegstad er professor i naturfagsdidaktikk ved grunnskolelærerutdanningen (GFU), der hun underviser og veileder studenter på bachelor-, master- og PhD-nivå. For tiden leder hun forskningsprosjektet KriT (Kritisk tenkning i barneskolen) og er medleder i forskningsprosjektet TRELIS (Teachers’ Research Literacy for Science teaching). Hun er også seksjonsleder ved naturfagseksjonen på GFU. Hennes forskningsinteresser er kjemididaktikk, utforskende arbeidsmåter, kritisk tenkning, utdanning for bærekraftig utvikling og forskningsbasert lærerutdanning. Jegstad er utdannet lektor i realfag fra Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU) med master i organisk kjemi, og hun har en PhD i utdanning for bærekraftig utvikling fra samme sted. Hun har også bakgrunn som lærer i videregående skole der hun hovedsakelig har undervist matematikk og naturfag på studieforberedende- og yrkesfaglige studieprogram, samt kjemi på studieforberedende og International Baccalaureate (IB).
Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
Aktive forskningsprosjekter
-
Panelstudie om lærerutdanning (TEPS)
Studien har som mål å skape en omfattende panelstudieinfrastruktur om implementering av lærerutdanningen i Norge ,som følger både lærerstudenter, studieprogrammer og institusjoner over tid.
Avsluttede forskningsprosjekter
-
Flipped classroom i naturfag (FiNa)
Flipped classroom i naturfag (FiNa) har som mål å utvikle og utforsker læringsdesign med hovedvekt på digitalt støttet omvendt undervisning for å fremme studentaktiv læring.
-
Forskningsbasert lærerutdanning i naturfag (TRELIS)
I prosjektet TRELIS vil vi utdanne naturfaglærere som kan bruke forskningsresultater til å utvikle egen undervisning og skape gode læringsmiljøer i naturfag for elevene.
-
Kritisk tenkning i barneskolen (KriT)
KriT er et flerfaglig prosjekt som eies av Utdanningsetaten (Oslo Kommune) med prosjektledelse på OsloMet. Prosjektet har som mål å utvikle en didaktikk for kritisk tenkning i barneskolen med utgangspunkt i barnelitteratur og nyheter.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Andersson-Bakken, Emilia
;
Reffhaug, Marthe Berg Andresen
;
Jegstad, Kirsti Marie
(2025).
‘It’s Not Rocket Science. It’s All About Facilitation and Imagination’: Teachers’ Perceptions of How to Facilitate Critical Thinking in Primary Education.
Jegstad, Kirsti Marie; Bjørkvold, Tuva; Andersson-Bakken, Emilia (Red.).
Enacting Critical Thinking in Primary School. Perspectives from the Classroom. s. 213-236.
Universitetsforlaget.
https://doi.org/https://doi.org/10.18261/978821506
Jegstad, Kirsti Marie
;
Bjørkvold, Tuva
;
Andersson-Bakken, Emilia
(2025).
Critical Thinking in Primary School - A Large-Scale Design-Based Research Project.
Jegstad, Kirsti Marie; Bjørkvold, Tuva; Andersson-Bakken, Emilia (Red.).
Enacting Critical Thinking in Primary School. Perspectives from the Classroom. s. 11-35.
Universitetsforlaget.
https://doi.org/https://doi.org/10.18261/978821506
Jegstad, Kirsti Marie ; Bjørkvold, Tuva ; Andersson-Bakken, Emilia (2025). Enacting Critical Thinking in Primary School. Perspectives from the Classroom. ISBN: 978-82-15-06968-5. 239 s. Universitetsforlaget.
Fiskum, Tove Anita;
Jegstad, Kirsti Marie
; Aspfors, Jessica;
Eklund, Gunilla Brita Maria
(2025).
The goal of research-based learning in teacher education: Norwegian and Finnish teacher educators’ perspectives.
Cogent Education.
Vol. 12.
https://doi.org/10.1080/2331186X.2025.2465918
Marti, Kristin Torjesen
;
Aksland, Charlotte
;
Jensen, Inger Kristine
;
Jegstad, Kirsti Marie
(2025).
Socio-Scientific Reasoning in Sustainability Education Based on News Items.
Jegstad, Kirsti Marie; Bjørkvold, Tuva; Andersson-Bakken, Emilia (Red.).
Enacting Critical Thinking in Primary School. Perspectives from the Classroom. s. 127-150.
Universitetsforlaget.
https://doi.org/10.18261/9788215069678-25-06
Bubikova-Moan, Jarmila
;
Sandvik, Margareth
;
Jegstad, Kirsti Marie
(2025).
Arguing about Environmental Issues in Primary School.
Jegstad, Kirsti Marie; Bjørkvold, Tuva; Andersson-Bakken, Emilia (Red.).
Enacting Critical Thinking in Primary School. Perspectives from the Classroom.
Universitetsforlaget.
https://doi.org/10.18261/9788215069678-25-07
Jegstad, Kirsti Marie
; Mestad, Idar; Windsor, William Espen; Jacobsen, Christian Roth
(2024).
Konsolideringsfasen i utforskende arbeidsmåter – fra faglige nettverk til forskningsbasert praksis på mellomtrinnet.
Henriksen, Ellen Karoline; Jegstad, Kirsti Marie; Pajchel, Katarina; Mestad, Idar; Eklund, Gunilla Brita Maria (Red.).
Fra forskningsfronten til klasserommet. Perspektiver på forskningsbasert lærerutdanning i naturfag. s. 327-348.
Universitetsforlaget.
https://doi.org/10.18261/9788215069548-24-15
Windsor, William Espen;
Jegstad, Kirsti Marie
(2024).
Naturfaglæreres syn på forskningens rolle i egen profesjon.
Henriksen, Ellen Karoline; Jegstad, Kirsti Marie; Pajchel, Katarina; Mestad, Idar; Eklund, Gunilla Brita Maria (Red.).
Fra forskningsfronten til klasserommet. Perspektiver på forskningsbasert lærerutdanning i naturfag.
Universitetsforlaget.
https://doi.org/10.18261/9788215069548-24-14
Windsor, William Espen; Høiby, Torill;
Jegstad, Kirsti Marie
; Lomsdalen Framnes, Turid
(2024).
Profesjonelle læringsfellesskap i teori og praksis – en case fra Lillestrøm kommune.
Henriksen, Ellen Karoline; Jegstad, Kirsti Marie; Pajchel, Katarina; Mestad, Idar; Eklund, Gunilla Brita Maria (Red.).
Fra forskningsfronten til klasserommet. Perspektiver på forskningsbasert lærerutdanning i naturfag.
Universitetsforlaget.
https://doi.org/10.18261/9788215069548-24-12
Jegstad, Kirsti Marie
; Strat, Tonje Tomine Seland
(2024).
Hva er det i bøtta? En studie av hvordan en utforskende aktivitet kan gi lærerstudenter erfaring med argumentasjon i naturfag.
Henriksen, Ellen Karoline; Jegstad, Kirsti Marie; Pajchel, Katarina; Mestad, Idar; Eklund, Gunilla Brita Maria (Red.).
Fra forskningsfronten til klasserommet. Perspektiver på forskningsbasert lærerutdanning i naturfag. s. 117-140.
Universitetsforlaget.
https://doi.org/10.18261/9788215069548-24-06