Kort om
Jeg forsker på fysisk aktivitet, helserelatert livskvalitet og helsekompetanse hos barn og unge. Jeg underviser og veileder studenter på bachelor-, master- og PhD-nivå i temaer relatert til barn og unges helse og livskvalitet. Jeg er medlem av forskningsgruppene MUSKHealth og Livskvalitet ved OsloMet, sitter i styret for det nasjonale forskningsnettverket for helsekompetanse, HELINOR og er med i de nasjonale forskningsnettverkene LIVSFORSK og CHIP (Children in Palliative Care).
Fagområder
Emner
Motivasjon Fysisk aktivitet Fysioterapi Helserelatert livskvalitet Måling av fysisk aktivitet Helseatferd Overvekt hos barn Helsekompetanse Intervensjonsstudier Barnepalliasjon
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
-
CHIP homeTec: Helseteknologi i hjemmebasert palliasjon til barn – en evidensbasert tilnærming
Prosjektet skal gjennomføre en bred kartlegging av behov for digitale kommunikasjonsløsninger blant barn i palliasjon, foreldrene deres og helsepersonell.
-
Helsekompetanse hos foreldre med innvandrerbakgrunn (OPAL)
OPAL-prosjektet skal bidra til å utvikle kunnskap om helsekompetanse til foreldre med innvandrerbakgrunn.
-
HEYoung intervensjonstudie
Prosjektet skal utvikla ein intervensjon som undersøkjer effekten av ei personsentrert tilnærming for vidaregåande skule-ungdommar med langvarige smerter.
-
MUSKHEL - Musculoskeletal Health Literacy in Adolescents
Prosjektet har som mål å bidra til å utvide kunnskapsgrunnlaget om muskelskjelettplager og helsekompetanse hos ungdom.
-
Saman betrar vi praksis. Samarbeid om meir inkluderande kroppsøving for barn og unge (IMPRATO)
IMPRATO-prosjektet skal utforske og utvikle kunnskap om samarbeid retta mot å fremme deltaking i kroppsøving for barn og unge.
-
Ung og aktiv – meiningsfylt fysisk aktivitet for å betra fysisk form og auka helserelatert livskvalitet
Bidreg nettbasert aktivitets- og treningsregistrering og rettleiing til at ungdom med overvekt og fedme blir meir aktive og får betre form og livskvalitet?
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Schröder, Judith;
Riiser, Kirsti
;
Holmen, Heidi
(2024).
Healthcare personnel’s perspectives on health technology in home-based pediatric palliative care: a qualitative study.
10 s.
BMC Palliative Care.
Vol. 23.
https://doi.org/10.1186/s12904-024-01464-w
Schröder, Judith;
Riiser, Kirsti
;
Holmen, Heidi
(2024).
The needs of healthcare personnel who provide home-based pediatric palliative care: a mixed method systematic review.
11 s.
BMC Health Services Research.
Vol. 24.
https://doi.org/10.1186/s12913-023-10495-7
Bjørnsen, Hanne Nissen; Haugen, Anders L Hage ; Riiser, Kirsti (2024). Helsekompetanse i skolen. Helseth, Sølvi; Pettersen, Kjell Sverre; Wahl, Astrid Klopstad (Red.). Helsekompetanse Teori, forskning og praksis. s. 206-212. Fagbokforlaget.
Holmen, Heidi
;
Flølo, Tone Nygaard
;
Tørris, Christine
;
Løyland, Borghild
;
Almendingen, Kari
;
Bjørnnes, Ann Kristin
;
Albertini Früh, Elena
;
Grov, Ellen Karine
;
Helseth, Sølvi
;
Kvarme, Lisbeth Gravdal
;
Malambo, Rosah
;
Misvær, Nina
;
Rasalingam, Anurajee
;
Riiser, Kirsti
;
Sandbekken, Ida Hellum
;
Schippert, Ana Carla Soares Portugal
;
Sparboe-Nilsen, Bente
;
Bigum Sundar, Turid Kristin
;
Sæterstrand, Torill Margaret
;
Utne, Inger
;
Valla, Lisbeth
;
Winger, Anette
;
Torbjørnsen, Astrid
(2023).
Unpacking the Public Health Triad of Social Inequality in Health, Health Literacy, and Quality of Life—A Scoping Review of Research Characteristics.
19 s.
International Journal of Environmental Research and Public Health (IJERPH).
Vol. 21.
https://doi.org/10.3390/ijerph21010036
Riiser, Kirsti
;
Kalleson, Runa
;
Holmen, Heidi
;
Torbjørnsen, Astrid
(2023).
Integrating research in health professions education: a scoping review.
BMC Medical Education.
Vol. 23.
https://doi.org/10.1186/s12909-023-04615-4
Røe, Yngve
;
Torbjørnsen, Astrid
;
Stanghelle, Brita
;
Helseth, Sølvi
;
Riiser, Kirsti
(2023).
Health Literacy in Higher Education: A Systematic Scoping Review of Educational Approaches.
Pedagogy in health promotion.
https://doi.org/10.1177/23733799231191107
Haugen, Anders L. Hage
;
Riiser, Kirsti
;
Esser-Noethlichs, Marc
;
Hatlevik, Ove Edvard
(2023).
Fostering pupils’ critical health literacy: examining the potential of physical education in lower secondary school.
Frontiers in Sports and Active Living.
Vol. 5.
https://doi.org/10.3389/fspor.2023.1205716
Haugen, Anders L. Hage
;
Esser-Noethlichs, Marc
;
Riiser, Kirsti
;
Hatlevik, Ove Edvard
(2023).
Understanding Critical Health Literacy Among Adolescents: Psychometric Properties of the CHLA Questionnaire in Lower Secondary Schools in Norway.
Journal of School Health.
https://doi.org/10.1111/josh.13352
Holmen, Heidi
;
Winger, Anette
; Steindal, Simen Alexander;
Riiser, Kirsti
; Castor, Charlotte;
Kvarme, Lisbeth Gravdal
; Mariussen, Kari;
Lee, Anja
(2023).
Patient-reported outcome measures in children, adolescents, and young adults with palliative care needs—a scoping review.
17 s.
BMC Palliative Care.
Vol. 22.
https://doi.org/10.1186/s12904-023-01271-9
Paulsen, Henriette
; Ljungblad, Ulf Wike;
Riiser, Kirsti
;
Evensen, Kari Anne Indredavik
(2023).
Early neurological and motor function in infants born moderate to late preterm or small for gestational age at term: a prospective cohort study.
BMC Pediatrics.
Vol. 23.
https://doi.org/10.1186/s12887-023-04220-w