Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
-
EU-kommisjonens Consumer scoreboard
SIFO bidrar til og kvalitetssikrer EU-kommisjonens forbrukerundersøkelser.
-
Inkluderende forbruk
Satsingsområde med mål å utvikle og formidle kunnskap om hvordan forbruk kan fremme og hemme samfunnsdeltakelse og sosial inkludering av sårbare grupper.
-
Tilhørighet blant minoritets- og majoritetsbarn i lavinntektsfamilier (BELONG)
Prosjektet skal studere 12-åringers tilhørighet til blant annet mennesker, steder og ting for å få kunnskap om hvorfor noen faller utenfor samfunnet i voksen alder.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Rysst, Mari
(2023).
Inclusion of children and youth in foster families: aims, challenges and solutions.
Nordby, Halvor; Netland, Grethe; Halsa, Astrid Dagmar (Red.).
Child Welfare and the Significance of Family. s. 97-118.
Cappelen Damm Akademisk.
https://doi.org/https://doi.org/10.23865/noasp.209
Rysst, Mari (2022). Inclusion og children and youth in foster families: Aims, challenges and solutions Chapter 4 in Child Welfare and the Significance of family, by Nordby, H, Halsa, A, Netland, G. ISBN: 9788202801229. 267 s. Cappelen Damm Akademisk.
Rysst, Mari (2022). Det koster fremdeles å være kul. Solstad, Asgeir; Tufte, Per Arne; Poppe, Christian (Red.). Penger til besvær - privatøkonomiske utfordringer og økonomisk rådgivning i kredittsamfunnet. s. 86-99. Universitetsforlaget.
Rysst, Mari
(2022).
“Stuck in Their Skin”: Challenges of Identity Construction Among 50 Children with Mixed Heritage in Norway.
Journal of Critical Mixed Race Studies.
Vol. 1.
https://escholarship.org/uc/item/8ht6s3dj
Rysst, Mari
(2020).
Antropologisk forskning i sensitive felt: retningslinjer til besvær.
Norsk Antropologisk Tidsskrift.
Vol. 31.
https://doi.org/10.18261/issn.1504-2898-2020-03-04
Rysst, Mari
(2020).
Popularity, Gender and Social Inclusion among Girls i ethnically diverse contexts in Norway.
International Journal of Child, Youth and Family Studies.
Vol. 11.
https://doi.org/10.18357/ijcyfs111202019473
Rysst, Mari
(2020).
Kulturelle verdier og barnevernet: Ulike forståelser av "barnets beste".
Nordby, Halvor; Halsa, Astrid Dagmar (Red.).
Verdier i barnevern. s. 89-111.
Cappelen Damm Akademisk.
https://doi.org/https://doi.org/10.23865/noasp.103
Rysst, Mari
(2019).
Consumption practices and Social inclusion among children in Lillehammer.
Borch, Anita; Harsløf, Ivan; Klepp, Ingun Grimstad; Laitala, Kirsi (Red.).
Inclusive Consumption: Immigrants' Access to and Use of Public and Private Goods and Services. s. 154-166.
Universitetsforlaget.
https://doi.org/10.18261/9788215031699-2019-09
Rysst, Mari
(2017).
Always a foreigner? Ethnic identity construction and belonging among youth of immigrant origin in Norway.
Espinoza- Herold, Mariella; Contini, Rina Manuela (Red.).
Living in two homes : Integration, identity and education of transnational migrants in a globalized world. s. 167-199.
Emerald Group Publishing Limited.
https://doi.org/10.1108/978-1-78635-781-620171007
Rysst, Mari
(2016).
“I Think of Myself as Norwegian, Although I Feel that I Am from Another Country.” Children Constructing Ethnic Identity in Diverse Cultural Contexts in Oslo, Norway.
Seeberg, Marie Louise; Gozdziak, Elzbieta M. (Red.).
Contested Childhoods: Growing up in Migrancy. Migration, Governance, Identities. s. 159-177.
Springer.
https://doi.org/10.1007/978-3-319-44610-3_9