Kort om
Marit Lensjø er førsteamanuensis i yrkespedagogikk ved Institutt for yrkesfaglærerutdanning, Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier ved OsloMet. Hun har kull- og emneansvar i bachelorprogrammet Yrkesfaglærerutdanning i teknologiske fag. Lensjø har bakgrunn som rørlegger, ingeniør og yrkesfaglærer. Forskningstilnærming og forskningsinteresse er særlig fenomenologi og etnografi - knyttet til pedagogikk og didaktikk i fag- og yrkesopplæring i videregående skole og arbeidsliv, samt i yrkesfaglærerutdanning/høyere yrkesfaglig utdanning.
Fagområder
Emner
Yrkesfaglærerutdanning Arbeidsplasslæring Yrkesopplæring Etnografisk feltarbeid
Forskningsgrupper
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Lensjø, Marit
;
Andersson, Frode Torgeir
;
Storvik, John Eivind
(2024).
Praktisk yrkesopplæring på nett: En case-studie av yrkesfaglæreres undervisningspraksis under covid-19-pandemien [Practical vocational training on the internet: A case study of vocational teachers’ teaching practice during the covid-19 pandemic].
Nordic Journal of Vocational Education and Training.
Vol. 14.
https://doi.org/10.3384/njvet.2242-458X.2414131
Lensjø, Marit
(2024).
Vocational Teachers’ Craft Knowledge and Working-life Experiences in Building and Construction: a Narrative Study of Embodied and Tacit Learning.
17 s.
Vocations and Learning.
https://doi.org/10.1007/s12186-024-09344-3
Lensjø, Marit
(2021).
Grounded Theory Analysis of Work-based TVET and Intersectional Challenges Between Construction Workers.
19 s.
Nordic Journal of Working Life Studies.
Vol. 11.
https://doi.org/10.18291/njwls.126103
Lensjø, Marit
(2020).
Stories of Learning: A Case Study of Norwegian Plumbers and Apprentices in TVET at the Construction Site and in a Training Agency.
International Journal for Research in Vocational Education and Training.
https://doi.org/10.13152/IJRVET.7.2.2