Kort om
Kan litteratur hjelpe elever til å forstå andre mennesker og seg selv bedre? Hvordan kan norskfaget fremme leseglede og forståelse for mangfold? Dette er spørsmål jeg er opptatt av i min undervisning og forskning i lærerutdanningen på OsloMet. Jeg er også opptatt av hvilket potensial barnelitteraturen har til å fremme barns utvikling, forståelse av naturen og evne til kritisk tenking. I litterære analyser og resepsjonsstudier ønsker jeg å formidle et mangfold barnelitteratur i norsfaget, blant annet samisk litteratur. I tillegg forsker jeg på bruk av digitale verktøy i begynneropplæring og hvordan en kan fremme språkutvikling ved bruk av litteratur i flerspråklige klasserom. I tillegg til forskergruppene jeg er med i på OsloMet, er jeg medlem av forskergruppene Nature in Children’s Literature and Culture på HVL og Indigenous Topics in Education på NTNU. Jeg er medredaktør for bøkene Møter med barnelitteratur og Samtalens didaktiske muligheter.
Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Emner
Litteraturdidaktikk Barnelitteratur Økokritikk Kognitiv litteraturteori og mentalisering Begynneropplæring Samisk litteratur
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
-
Kritisk tenkning i barneskolen (KriT)
KriT er et flerfaglig prosjekt som eies av Utdanningsetaten (Oslo Kommune) med prosjektledelse på OsloMet. Prosjektet har som mål å utvikle en didaktikk for kritisk tenkning i barneskolen med utgangspunkt i barnelitteratur og nyheter.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Giæver, Tonje Hilde
;
Stokke, Ruth Seierstad
;
Røed, Dag Freddy
(2024).
Læreres oppfatninger om å skrive seg til lesing med digital lydstøtte (STL+).
Nordic Journal of Digital Literacy.
Vol. 10.
https://doi.org/10.23865/njlr.v10.5841
Tørnby, Hilde ; Stokke, Ruth Seierstad (2022). Estetiske dimensjoner i litteraturmøter. Tønnessen, Elise Seip; Stokke, Ruth Seierstad (Red.). Møter med barnelitteratur. Introduksjon for lærere. 2. utg.. s. 357-382. Universitetsforlaget.
Tønnessen, Elise Seip; Stokke, Ruth Seierstad (2022). Møter med barnelitteratur. Introduksjon for lærere. 2. utg. ISBN: 9788215057255. 426 s. Universitetsforlaget.
Stokke, Ruth Seierstad ; Karlsen, Silje Solheim (2021). "Så den fremmede ikke blir mer fremmed." Samisk lyrikk i norskfaget. Simonhjell, Nora; Jager, Andreas Benedikt (Red.). Norsk litterær årbok 2021. s. 142-168. Det Norske Samlaget.
Stokke, Ruth Seierstad
(2020).
Natureculture in a Stallo tale: Harmonious dwelling or troubling postequilibrium? The picturebook Sølvmånen by Sissel Horndal (2015).
12 s.
Barnelitterært forskningstidsskrift.
Vol. 11.
https://doi.org/10.18261/issn.2000-7493-2020-01-03
Tørnby, Hilde ; Stokke, Ruth Seierstad (2018). Estetiske dimensjoner i litteraturmøter. Stokke, Ruth Seierstad; Tønnessen, Elise Seip (Red.). Møter med barnelitteratur - Introduksjon for lærere. s. 325-350. Universitetsforlaget.
Stokke, Ruth Seierstad ; Tønnessen, Elise Seip (2018). Møter med barnelitteratur - Introduksjon for lærere. ISBN: 9788215027401. 396 s. Universitetsforlaget.
Stokke, Ruth Seierstad ; Palm, Kirsten (2017). Å strekke seg etter ordene. Samtaler om bildebøker i det flerspåklige klasserommet. Garmann, Nina Gram; Ommundsen, Åse Marie (Red.). Danne og utdanne. Litteratur, språk og samtale. s. 99-118. Novus Forlag.
Christensen, Hanne ; Stokke, Ruth Seierstad (2015). Samtalens didaktiske muligheter. ISBN: 9788205482654. 219 s. Gyldendal Akademisk.
Palm, Kirsten ; Stokke, Ruth Seierstad (2015). Utforskende samtaler i flerspråklige klasserom. Christensen, Hanne; Stokke, Ruth Seierstad (Red.). Samtalens didaktiske muligheter. s. 83-102. Gyldendal Akademisk.