Best mulig hjemmeundervisning
I disse dager står titusenvis av foreldre i en ny uvant situasjon og har fått ansvaret for hjemmeundervisning av egne barn.
– Det er viktig at foreldrene er med på å lage struktur og rammer for hjemmeundervisningen. Stå opp til vanlig tid, ta morgenstell, spis frokost og start skolearbeidet, råder Dalland.
– Lag en plan for hver dag der det også legges inn pauser. Bruk gjerne en klokke som ringer for å markere starten på jobbøkter og på friminutter. Ta gjerne friminutt ute hvis det er behov og mulighet for det.
Skriv gjerne ned alle oppgaver på et ark, slik at oppgaver som er gjort vises som krysset av. Det kan være motiverende. Og forsøk å la elevene arbeide selvstendig.
– Dette må selvsagt tilpasses alderstrinn og evne til konsentrasjon. Noen behøver mer hjelp til dette enn andre.
Ta kontakt med læreren
Den nye skolehverdagen setter også skole-hjem-samarbeidet på prøve. Hvis foreldrene har behov, så ta kontakt med lærer for hjelp.
– Send en e-post, men ikke overøs lærer med henvendelser og spørsmål. Lærerne har mye å gjøre for tiden, og mange har direkte kontakt med elevene flere ganger i uka, påpeker Dalland.
Lærere må lytte til foreldrene
– Det er lærerne som har profesjonell tyngde, og de har selvsagt et stort ansvar for at samarbeidet med foreldrene fungere godt. De må lytte til foreldrene, fordi det er de som kjenner barna best, sier Dalland.
Hvis relasjonen mellom lærer og foreldre er god er det også enklere for foreldre å ta kontakt når noe er vanskelig sosialt eller faglig.
– Det å jobbe for å ha en god relasjon til barnets lærer gjør at kommunikasjonsflyten går lettere. Det blir enklere å ta kontakt og snakke med lærerne.
Foreldrene er en enorm ressurs
– Det er avgjørende for lærerne å få foreldrene med på laget, for da lærer også barna mer, sier Pernille Grepp Knutsen, rektor ved Haslum skole.
– Foreldre er en enorm ressurs. Når foreldre føler at de blir hørt og lyttet til, takler de også å stå i utfordrende situasjoner.
Knutsen mener det er magi i hvordan lærerne formulerer seg. Sier de noe med omsorg og har de god kommunikasjon med foreldrene, tåler foreldrene mer. Da kan lærerne si nesten hva som helst.
– Alle foreldrene skal føle at dersom skolen brenner, er det mitt barn som reddes først, sier Knutsen.