– Norsk ungdoms fritidsvaner har gjennomgått betydelige endringer de siste ti årene, med en klar økning i tiden brukt på digitale aktiviteter. Samtidig har tiden ungdom bruker på skolearbeid gått ned, og færre leser bøker, forteller NOVA-forsker Anders Bakken.
Han har skrevet den nye rapporten sammen med kollegaene Miriam Abildsnes og Mira Aaboen Sletten.
Rapporten viser det store mangfoldet i ungdoms fritidsvaner. Ungdomsskoleelever fra hele landet er delt inn i fem ulike fritidsprofiler etter hvilke fritidsaktiviteter som dominerer i hverdagen. Rapporten viser tydelige sammenhenger mellom ungdoms fritidsvaner, hvordan de trives og deres sosiale bakgrunn.
– Nå vet vi mer om hva ungdommene våre driver med på fritiden, forteller Anders Bakken.
Fem ulike ungdomsprofiler
Rapporten bygger på data fra over 500 000 ungdomsskoleelever som deltok i ungdomsundersøkelsen Ungdata. Forskerne deler ungdommene inn i fem typer eller grupper etter hvilke fritidsaktiviteter de driver med:
- «De som oftest er med venner,» utgjør i dag den største gruppen på 32 prosent. Disse ungdommene er kjennetegnet ved å være svært aktive på sosiale medier samtidig som de tilbringer mye tid fysisk sammen med venner og er aktive i idrett.
- «De mest hjemmeorienterte» er den nest største gruppen på 27 prosent. Disse ungdommene tilbringer mesteparten av fritiden sin hjemme, de er mye på skjerm og skiller seg ut ved å bruke spesielt mye tid på dataspill.
- «De minst digitale» utgjør 19 prosent av ungdommene. Denne gruppen bruker minst tid foran skjermen, og engasjerer seg mer i skolearbeid, lesing og organisert idrett.
- «De mest risikoorienterte» utgjør 13 prosent av ungdommene. Dette er ungdom som er tidlig ute med å eksperimentere med rusmidler og som oftere enn andre er involvert i regelbrudd.
- «De mest kulturelle» utgjør 9 prosent. Dette er ungdom som går på musikkskole eller kulturskole, spiller instrument, synger i kor eller driver med andre kreative aktiviteter.
– Disse ulike typene gir et godt bilde av mangfoldet i unges fritid i dag, sier Bakken. De skiller seg ikke bare fra hverandre i hvor mye tid de bruker på ulike aktiviteter, men også kvalitativt gjennom hvilke typer aktiviteter som dominerer i hverdagen.
Nå vet vi mer om hva ungdommene våre driver med på fritiden.– NOVA-forsker Anders Bakken
To grupper har best livskvalitet
Et sentralt funn er at ungdoms fritid, både digital og fysisk, er tett forbundet med sosial tilhørighet og hvordan de har det i hverdagen. «De minst digitale» og «de som oftest er med venner» er gruppene med aller best livskvalitet.
To grupper skiller seg ut med lavere livskvalitet: «de mest hjemmeorienterte» og «de mest risikoorienterte». Disse gruppene viser tegn til sosial sårbarhet, enten i form av sosial tilbaketrekning eller i form av å oppleve krenkelser fra jevnaldrende som mobbing og seksuell trakassering. «De mest kulturelle» er den gruppen som skiller seg minst fra gjennomsnittet av alle.
Endringer i fritidsprofilene
Studien viser at det har vært store forskyvninger mellom fritidsprofilene de siste ti årene. Den største tilbakegangen har vært i gruppen «de minst digitale». Disse utgjorde 35 prosent i starten av perioden, mot 19 prosent mot slutten. «De mest kulturelle» har også gått ned, fra 12 til 9 prosent.
– Felles for begge disse gruppene er at nedgangen skjedde fram til og med pandemiåret 2021. Etter pandemien har det vært svært små endringer i størrelsen på disse gruppene, forteller Bakken.
Gruppene «de som er mest med venner» og «de mest hjemmeorienterte» har økt betydelig over tid. Målt i prosentpoeng har begge gruppene økt omtrent like mye, men den relative økningen er noe høyere for «de mest hjemmeorienterte», som utgjorde 18 prosent i starten av perioden og 27 prosent mot slutten.
– Under pandemien var denne gruppen enda større, da de utgjorde 32 prosent, men andelen gikk ned igjen etterpå. For gruppen «de som oftest er med venner» har økningen foregått mer gradvis, og over hele tiårsperioden har andelen økt fra 25 prosent til 33 prosent, legger han til.
Ifølge forskerne har også den siste gruppen, «de mest risikoorienterte,» vokst i løpet av denne perioden. Målt i prosentpoeng har gruppen økt med to poeng, fra 11 prosent til 13 prosent. Både før og under pandemien var tallene stabile, men gruppen økte først etter at pandemien var over.
Sosiale forskjeller i fritiden – men forskjellene har ikke økt
Forskerne har også undersøkt hvilken betydning kjønn, alder og sosioøkonomisk status har for å forstå variasjoner i ungdoms fritidsvaner, og de finner at det er sosiale forskjeller.
– Selv om mye er nytt når det gjelder innholdet i ungdoms fritid, er det noe kjent med disse ulike typene av sårbarhet. De to gruppene med dårligst livskvalitet preges av en overvekt av ungdom med lav sosioøkonomisk status, noe som antyder at fritidsvaner spiller en sentral rolle i hvordan ulikhet i ressurser kommer til uttrykk i ungdomstiden, forteller NOVA-forsker Mira Aaboen Sletten.
– Våre funn viser at det er viktig å se ungdoms fritid i en helhetlig sammenheng. Fritidsaktiviteter skaper ikke bare forskjellige rammer for hverdagen, men gir også ulike muligheter for sosial interaksjon og personlig utvikling, understreker Sletten.
Til tross for store forandringer i ungdoms fritidsvaner, er sammenhengene mellom fritidsvaner og livskvalitet mer preget av kontinuitet enn forandring. Det samme gjelder sosial bakgrunn. Det er lite i analysene som tyder på økte sosiale forskjeller i ungdoms fritidsvaner.
– Dette viser hvordan fritidsvaner og sosiale bakgrunnsfaktorer fortsetter å spille en sentral rolle i hvordan ungdom konstruerer sin identitet og finner sosial tilhørighet i ungdomsfellesskapet, legger Bakken til.
Les mer
Bakken, A., Abildsnes, M. & Sletten, M.A. (2024). Fritidsprofiler blant ungdom. Fritid, sosial ulikhet, livskvalitet og endringer over tid. NOVA-rapport 12/24 (oda.oslomet.no)
Om studien
Denne rapporten tegner et bredt bilde av hva norsk ungdom gjør på fritiden, og hvordan dette har endret seg de siste ti årene. Forskerne har undersøkt hvilken betydning kjønn, alder og sosioøkonomisk status har for å forstå variasjoner i ungdoms fritidsvaner, og om utviklingen i løpet av det siste tiåret har gått i retning av større eller mindre sosiale ulikheter i hva ungdom gjør på fritiden.
De ser også på hvordan ungdoms fritidsvaner henger sammen med livskvalitet, og undersøker i hvilken grad slike sammenhenger har endret seg over tid. De empiriske analysene er basert på svar fra mer enn 500 000 ungdomsskoleelever, som har deltatt i Ungdata siden 2014 (ungdata.no).
Arbeidet er finansiert av Barne- og familiedepartementet, Arbeids- og inkluderingsdepartementet, Helse- og omsorgsdepartementet, Kultur- og likestillingsdepartementet og Kunnskapsdepartementet i forbindelse med utarbeidelse av en stortingsmelding om sosial utjevning og mobilitet.