Prosjektet retter seg mot utfordringer i skolemiljøet og har som mål å fremme inkluderende opplæring ved å blant annet bidra til utvikling av "grønne ferdigheter".
Prosjektet har som mål å adressere sentrale utfordringer i skolemiljøet ved søkerskolen som ligger i et sosialt og økonomisk mangfoldig område i Attika, Hellas.
Hovedmålene inkluderer å:
- fremme inkluderende opplæring ved å imøtekomme elever med ulike læringsbehov og sosioøkonomisk bakgrunn
- fremme miljømessig bærekraft gjennom utvikling av "grønne ferdigheter"
- forbedre elevenes og lærernes evne til å tilpasse seg samfunnsmessige og miljømessige endringer
Prosjektet legger også vekt på innovative undervisningsmetoder, som erfaringsbasert og ikke-formell læring, for å styrke kritisk tenkning, samarbeid og aktiv deltakelse.
I tillegg tar prosjektet sikte på å forbedre elevers og læreres ferdigheter i engelsk for å legge til rette for bredere deltakelse i europeisk utdanning og kulturutveksling.
Aktiviteter inkluderer profesjonell opplæring for lærere og internasjonale mobilitetsprogrammer for elever, som sammen bidrar til å styrke utdanningskvaliteten, fremme bærekraft og bygge et inkluderende skolesamfunn.
Medlemmer
Partnere
- 1o Gymnasio Mandras (1st High School of Mandra), Attica, Greece.
- Scoala Gimnaziala "Mihai Viteazul", Craiova,Romania.
- "Comprensivo Statale “G. Marconi”, Valdarno, Italy
- Diverse vertsskoler/organisasjoner for lærerutdanning i Tyskland, Portugal, Finland, Spania og Italia.
Mer om prosjektet
Prosjektet har som mål å styrke utdanningskvaliteten og inkluderingen ved søkerskolen i Attika, Hellas. Skolen betjener en mangfoldig elevgruppe, inkludert elever med spesielle utdanningsbehov og sosioøkonomisk vanskeligstilte bakgrunner, og tar sikte på å redusere utdanningsulikheter og frafall.
Målsettinger
Et primært fokus er å implementere inkluderende praksiser ved å lære fra europeiske skoler som utmerker seg i differensiert undervisning og innovative undervisningsstrategier. Prosjektet har flere målsettinger:
- Å utvikle "grønne ferdigheter" for miljømessig bærekraft blant elever og ansatte, som svar på regionens miljøforringelse.
- Å øke bevisstheten om klimaendringer og bærekraftig livsstil, og gjennom samarbeid med "grønne skoler" i Europa ønsker det å integrere miljøvennlige tiltak i skolesamfunnet.
- Å fremme erfaringsbasert og ikke-formell læring for å styrke elevenes kritiske tenkning, problemløsningsevner og motivasjon for læring, og forberede dem på fremtidige utfordringer.
- Forbedre engelskkunnskapene til elever og lærere for å støtte effektiv kommunikasjon og samarbeid i europeiske utdanningskontekster.
Prosjektet involverer opplæringskurs for lærere og internasjonale mobilitetsprogrammer for elever, med målbare resultater for å sikre suksess i å fremme inkludering, bærekraft og utdanningsinnovasjon.