Kort om
Barnehageforskning, kvalitet i barnehage, kvalitative og kvantitative studier, klasseromsforskning, småskoletrinnet, overgangen barnehage - skole
Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Emner
Kvantitative forskningsmetoder Kvalitative forskningsmetoder Klasseromssamtaler Klasseromsforsking Allmenn didaktikk Barnehage Barnehagepedagogikk Læring og undervisning Forskningsmetoder Undervisningsmetoder Barnehageansatte Små barn i barnehage Barnehagelærerutdanning Komparativ barnehagepedagogikk Longitudinelle studier Barnehagens fysiske miljø
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
-
Klasserommets praksisformer 20 år etter
Prosjektets undersøker seksåringers klasseromsaktiviteter og endringene fra Reform 97 til Fagfornyelsen.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Baustad, Anne Grethe;
Bjørnestad, Elisabeth
(2023).
In-service professional development to enhance interaction–staffs’ reflections, experiences and skills.
European Early Childhood Education Research Journal.
Vol. 31.
https://doi.org/10.1080/1350293X.2023.2217694
Hansen, Joakim Evensen;
Eliassen, Erik
;
Romøren, Anna Sara Hexeberg
;
Kleppe, Rasmus
;
Garmann, Nina Gram
;
Bjørnestad, Elisabeth
(2023).
Acquisition of the majority language in Norwegian ECEC: Relating language-learning environment in ECEC to expressive vocabulary.
Nordisk barnehageforskning.
Vol. 20.
https://doi.org/10.23865/nbf.v20.293
Bjørnestad, Elisabeth ; Johannessen, Charlotte U ; Kleppe, Rasmus (2022). Lekens betydning for barns utvikling. Karlsdottir, Ragnheidur; Kvello, Øyvind; Hybertsen, Ingunn Dahler (Red.). Grunnbok i pedagogisk psykologi. s. 103-116. Fagbokforlaget.
Pedersen, Lillian;
Bjørnestad, Elisabeth
; Nornes-Nymark, Merete; Engesæter, Mari; Aadland, Eivind
(2022).
Kvalitet i samspelet mellom barn og personale i norske barnehagar.
Nordisk barnehageforskning.
Vol. 19.
https://doi.org/10.23865/nbf.v19.321
Nilsen, Tone Rove;
Bjørnestad, Elisabeth
; Hannås, Bjørg Mari
(2022).
Utvalg og tilgjengelighet av lekemateriell og barns lekemuligheter i det fysiske innemiljøet i barnehagen.
Nordisk barnehageforskning.
Vol. 19.
https://doi.org/10.23865/nbf.v19.287
Dalland, Cecilie Pedersen ; Bjørnestad, Elisabeth ; Andersson-Bakken, Emilia (2021). Observasjon som metode i barnehage- og klasseromsforskning. Andersson-Bakken, Emilia; Dalland, Cecilie Pedersen (Red.). Metoder i klasseromsforskning Forskningsdesign, datainnsamling og analyse. s. 125-152. Universitetsforlaget.
Johannessen, Kjersti;
Bjørnestad, Elisabeth
; Nilsen, Ada Kristine Ofrim; Ylvisåker, Einar; Nornes-Nymark, Merete; Engesæter, Mari; Pedersen, Lillian; Aadland, Eivind
(2020).
The association between preschool quality and objectively assessed physical activity among Norwegian preschoolers.
Journal for Research in Arts and Sports Education.
Vol. 4.
https://doi.org/10.23865/jased.v4.2485
Baustad, Anne Grethe;
Bjørnestad, Elisabeth
(2020).
Everyday interactions between staff and children
aged 1-5 in Norwegian ECEC.
16 s.
Early Years.
https://doi.org/10.1080/09575146.2020.1819207
Bjørnestad, Elisabeth
; Broekhuizen, Martine Louise;
Os, Ellen
; Baustad, Anne Grethe
(2019).
Interaction Quality in Norwegian ECEC for Toddlers Measured with the Caregiver Interaction Profile (CIP) Scales.
20 s.
Scandinavian Journal of Educational Research.
https://doi.org/10.1080/00313831.2019.1639813
Becher, Aslaug Andreassen ; Bjørnestad, Elisabeth ; Hogsnes, Hilde Dehnæs (2019). Lek og lekende perspektiver i skolens første år. Becher, Aslaug Andreassen; Bjørnestad, Elisabeth; Hogsnes, Hilde Dehnæs (Red.). Lek i begynneropplæringen. Lekende tilnærminger til skole og SFO. s. 15-26. Universitetsforlaget.