Kort om
Mine forskningsinteresser inkluderer kunnskapsarbeid i profesjonene, juridifisering av høyere utdanning, organisering av undervisning i høyere utdanning, programutvikling og -ledelse i profesjonsutdanninger, og sammenhengene mellom profesjonskunnskap, ansvar og autonomi. Jeg jobber med kvalitative metoder og teorier som vektlegger sosiokulturelle perspektiver på læring og utvikling.
Jeg leder et NORHED-prosjekt om teknologi-støttet læring i den palestinske høyere utdanningssektoren (finansiert av Norad, 2021-2026), og er prosjektmedlem i NFR-prosjektet Renewed Perspective on Research Use (ledet av Sølvi Mausethagen, SPS) og Evaluering av ny kompetansemodell (ledet av Selma Lyng, AFI, finansiert av Utdanningsdirektoratet). Jeg er også ansvarlig for følgeforskningen av Den gode studentopplevelsen ved OsloMet.
Jeg er medlem av forskergruppene Profesjonskunnskap- og kvalifisering ved SPS, TEPEE (Studies of the teaching profession, teacher education and education policy) ved SPS/USN og HEDWORK (Knowledge, Learning and Governance - Studies in higher education and work) ved Universitetet i Oslo.
Ved Senter for profesjonsstudier underviser jeg i universitetspedagogikk.
Mer informasjon på min personlige hjemmeside sites.google.com/view/hegehermansen
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
Aktive forskningsprosjekter
-
Digitalisering av studentaktivitet ved gruppearbeid (Digigrupper)
I dette prosjektet skal me forska på kva som bidreg til vellykka digitalt gruppearbeid i høgare utdanning.
-
Evaluering av ny kompetansemodell
Evaluering av ny kompetansemodell: desentralisert ordning for skole og yrkesopplæring, og oppfølgingsordningen.
Avsluttede forskningsprosjekter
-
Renewed perspectives on research use in education (RE-POSE)
"Renewed perspectives on research use in education (RE-POSE)" er et stort, tverrfaglig forskningsprosjekt finansiert av Forskningsrådet (2020-2024).