Kort om
Forskning
Jeg forsker på tekster og grunnleggende ferdigheter i norskfaget og er særlig interessert i sakprosa, retorikk og barns skriving.
I doktoravhandlingen min forsket jeg på hvordan barn mellom 8 og 13 år skriver om bærekraftig utvikling, og skriveoppgavene som elever får om temaer som kildesortering, klimaendringer og energikilder. Avhandlingen kan du lese her: https://www.duo.uio.no/handle/10852/90784
Formidling
- Deltaker i NRK-programmet Språksnakk om begrepet bærekraft: https://radio.nrk.no/podkast/spraakteigen/l_4df2dd2e-dee2-4f7c-b2dd-2edee26f7ccf
- Forfatter av barneboka Osloboka for barn (2021): https://www.gyldendal.no/barneboeker/faktaboeker/osloboka-for-barn/p-825246-no/
- Artikkel om hvordan barn skriver om klima og miljø på skolen: https://magasinetkairos.no/klimabrol-eller-dult/
Undervisning og veiledning
Jeg underviser om skriving, retorikk, muntlighet og lesing på grunnskolelærerutdanningen og videreutdanninger knyttet til norskfaget. I tillegg veileder jeg masterstudenter som skriver oppgave om for eksempel lek i skriveopplæringa, leseundervisning og literacy.
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
Avsluttede forskningsprosjekter
-
Kritisk tenkning i barneskolen (KriT)
KriT er et flerfaglig prosjekt som eies av Utdanningsetaten (Oslo Kommune) med prosjektledelse på OsloMet. Prosjektet har som mål å utvikle en didaktikk for kritisk tenkning i barneskolen med utgangspunkt i barnelitteratur og nyheter.