Programmering i skolen for 5. - 10. trinn (Videreutdanning for lærere)

Videreutdanning

Deltakelse i framtidens arbeids- og samfunnsliv krever teknologisk kompetanse og problemløsning. Studiet er helt nettbasert og gir en innføring i hvordan undervise programmering integrert i ulike fag og i valgfag programmering.

Opptakskrav og poeng

For å søke på dette programmet må du ha allmennlærerutdanning, faglærerutdanning, grunnskolelærerutdanning eller PPU.

Du må også være i arbeid som lærer eller ha kontakt med en skole der det er mulig å ta aktivt del i undervisning. 

Hvis du har lærerutdanning fra utlandet, må du ha godkjenning som lærer (hkdir.no), eller tidligere godkjenning som lærer fra Udir eller NOKUT.

Kravet om fullført lærerutdanning kan fravikes hvis du kun mangler faget du søker på, for å fullføre lærerutdanningen din.

I tillegg må du dokumentere generell studiekompetanse (samordnaopptak.no) eller kunnskaper i norsk og engelsk (samordnaopptak.no).

Søkere rangeres etter karakterpoeng fra lærerutdanningen. Søkere som har fått innvilget stipend og/eller vikarmidler fra Utdanningsdirektoratet (Udir) får 5 tilleggspoeng.

Hvordan regnes poengsummen din ut?

Spørsmål om opptakskrav rettes til opptak@oslomet.no

Slik søker du

Du søker på Søknadsweb med studiekode 215 3392. 
Velg "Kompetanse for kvalitet (KFK) - videreutdanning for lærere". 

Du kan søke om opptak fra 1. mars.
Søknadsfristen er 15. april. 
Svar på søknad kommer innen 1. juni.

Du må laste opp dokumentasjon som dekker opptakskravet. Hvis du ikke har godkjent søknad om stipend- og vikarmidler fra Utdanningsdirektoratet (udir.no), må du laste opp dokumentasjon på at du er i arbeid som lærer eller har kontakt med en skole der det er mulig å ta aktivt del i undervisningen.

Har du spørsmål knyttet til søknaden din kan du ta kontakt med opptak@oslomet.no

Hva lærer du?

Programmering i skolen for 5. - 10. trinn gir en innføring i programmering gjennom problemløsning og algoritmisk tenkning, og hvordan undervise programmering integrert i ulike fag og som valgfag i skolen. Sentralt i studiet står utvikling av programmeringsferdigheter med spesiell vekt på grunnleggende programmeringsprinsipper ved utprøving av programmeringsspråk og -verktøy tilpasset 5. – 10. trinn.

Studentene vil arbeide med problemløsning og algoritmisk tenkning, hvordan programmering er implementert i læreplaner og hvordan undervise programmering i ulike fag og på ulike trinn. Gjennom et variert utvalg programmeringseksempler og -oppgaver får studentene utvikle sine ferdigheter i programmering og innsikt i programmeringens plass i skolen.

Oppgavene knytter sammen teori, praktisk lærerarbeid og didaktisk refleksjon.

Studieside for Programmering i skolen for 5.-10. trinn (Kompetanse for kvalitet)

Besøk studentportalen for mer informasjon om dette studiet (student.oslomet.no).

Her vil du også få se seneste timeplan for utdanningen.

Se programplan på student.oslomet.no

Studiets oppbygging

Laster inn programplan, vennligst vent ...

Samlinger og undervisning

Programmering i skolen for 5. – 10. trinn går over ett år og gir til sammen 15 studiepoeng. Den første delen av studiet, emne 1, er lagt til høsten, og emne 2 til vårsemesteret. Det er krav om fullført emne 1 for å kunne starte på emne 2. Begge modulene avsluttes med en eksamen, hver tilsvarende 7,5 studiepoeng.

Samlingsdager og timeplan publiseres på student.oslomet.no

Studiet er helt nettbasert, og følger en gitt plan og progresjon, for å skape et felles læringsmiljø med øvrige deltakere og involverte lærere. Det vil være tilgang til instruksjonsvideoer, nettbaserte forelesninger, diskusjoner og flervalgsoppgaver for egenevaluering.

Studiet forutsetter studentaktivitet knyttet til praktiske øvingsoppgaver og refleksjon og noe samarbeid og erfaringsdeling. Det er to arbeidskrav per semester. På et av arbeidskravene er det lagt opp til at studentene skal gi tilbakemelding på hverandres besvarelser.

Om Kompetanse for kvalitet – videreutdanning for lærere

Kompetanse for kvalitet – felles satsing på videreutdanning

Det er viktig for barn og unges læring, mestring og trivsel at de møter kvalifiserte lærere som har god kompetanse. Regjerningen har gjennom strategien Kompetanse for kvalitet (regjeringen.no) et ønske om at skolen skal være et sted der lærerne har mulighet til å utvikle seg faglig, både individuelt og i et profesjonelt fellesskap.

Profesjonelle fellesskap, der kompetent ledelse legger til rette for at faglig dyktige lærere samarbeider om god undervisning, bidrar til et godt læringsmiljø og til at elevene lærer mer.

Vikar- og stipendordning

Du finner informasjon om vikar- og stipendordning, samt søknadsfrist på Utdanningsdirektoratets nettsider (udir.no).

Kostnader

Har du spørsmål om utdanningen, kontakt oss gjennom vårt kontaktskjema

Du kan også nå oss ved å ringe fakultetets infosenter:
67 23 77 77 (10.00-11.30 og 12.00-14.00).

Faglig ansvarlige

Laster inn ...