Student i skolerettet utdanningsvitenskap er lærer i klasserommet og peker mot kulepunkter på en smarttavle.

Skolerettet utdanningsvitenskap – med fordypning i skolefag, pedagogikk eller utdanningsledelse

Masterprogram

Er du lærer og ønsker mer kunnskap om undervisning og forskning? Fordyp deg i et skolefag, spesialpedagogikk, profesjonspedagogikk eller utdanningsledelse.

Opptakskrav og poeng

For å søke på dette programmet må du ha 

  • lærerutdanning som kvalifiserer til undervisning i skolen
  • fagdidaktikk i fordypningsfaget ditt
  • minst 2,5 i karakterpoeng i gjennomsnitt på bachelorgraden/lærerutdanningen din

Du må også oppfylle kravene til fordypningen du søker på.

Begynneropplæring

For å søke på fordypning i begynneropplæring må du ha

  • minst 30 studiepoeng i norsk
  • minst 30 studiepoeng i matematikk
  • minst 60 studiepoeng i ett av de to fagene

eller

  • minst 30 studiepoeng i norsk
  • minst 30 studiepoeng i matematikk
  • minst 30 studiepoeng i begynneropplæring

Norsk tegnspråk

For å søke på fordypning i norsk tegnspråk må du ha minst 60 studiepoeng i faget norsk tegnspråk.

Hvis du mangler 60 studiepoeng i norsk tegnspråk, kan du søke om realkompetansevurdering.

Til fordypningen i norsk tegnspråk kan du ha annen treårig pedagogisk utdanning.

Pedagogisk veiledning og spesialpedagogikk

For å søke på fordypning i pedagogisk veiledning og spesialpedagogikk må du ha tilsammen minst 60 studiepoeng i pedagogikk/pedagogikk og elevkunnskap (PEL).

Skolefag

For å søke på fordypning i skolefag må du ha minst 60 studiepoeng i det obligatoriske grunnskolefaget.

Utdanningsledelse

For å søke på fordypning i utdanningsledelse må du ha minst 30 studiepoeng fra Nasjonal rektorutdanning eller tilsvarende.

I tillegg må du dokumentere generell studiekompetanse (samordnaopptak.no) eller kunnskaper i norsk og engelsk (samordnaopptak.no)

Hvis du har lærerutdanning fra utlandet, må du ha godkjenning som lærer fra HK-dir (tidligere fra Utdanningsdirektoratet eller NOKUT).

Søkere rangeres kun etter karakterpoeng fra bachelorgraden.

Det kan være konkurranse om plassene. Ved forrige opptak kom alle kvalifiserte inn.

Hvordan regnes poengsummen din ut?

Slik søker du

Du søker på Søknadsweb med studiekoden til din studieretning.

  • 15. april: ordinær søknadsfrist
  • 1. mars: tidlig opptak

Mer om å søke på master.

Studiekoder

  • Begynneropplæring, heltid: 215 6071
  • Begynneropplæring, deltid: 215 6099
  • Engelsk, heltid: 215 6049
  • Engelsk, deltid: 215 6090
  • Kroppsøving, heltid: 215 6050
  • Kroppsøving, deltid: 215 6091
  • Matematikk, heltid: 215 6051
  • Matematikk, deltid: 215 6092
  • Musikk, heltid: 215 6052
  • Musikk, deltid: 215 6093
  • Naturfag, heltid: 215 6053
  • Naturfag, deltid: 215 6094
  • Norsk, heltid: 215 6054
  • Norsk, deltid: 215 6095
  • Pedagogisk veiledning, heltid: 215 6330
  • Pedagogisk veiledning, deltid: 215 6331
  • RLE, heltid: 215 6056
  • RLE, deltid: 215 6097
  • Samfunnsfag, heltid: 215 6057
  • Samfunnsfag, deltid: 215 6098
  • Spesialpedagogikk, heltid: 215 6084
  • Spesialpedagogikk, deltid: 215 6199
  • Tegnspråk, heltid: 215 6247
  • Tegnspråk, deltid: 215 6248
  • Utdanningsledelse, kun deltid: 215 6281

Hva lærer du?

Studiet bygger på grunnskolelærerutdanningen og styrker din faglige, fagdidaktiske og pedagogiske kompetanse.

Denne kompetansen er relevant for deg som vil jobbe med undervisning og veiledning, forskning, forsøks- og utviklingsarbeid, og faglig og administrativ ledelse i grunnopplæringen.

Fordypningen fra grunnutdanningen din danner grunnlaget for videre fordypning i dette masterstudiet.

Ved opptak søker du deg inn på ønsket fagfordypning blant skolefagene

  • engelsk
  • KRLE
  • kroppsøving
  • matematikk
  • musikk
  • naturfag
  • norsk
  • samfunnsfag
  • begynneropplæring
  • norsk tegnspråk

Eller blant fordypningene

  • profesjonspedagogikk
  • spesialpedagogikk
  • utdanningsledelse

Ved fullført studium behersker du relevant vitenskapsteori og metodologi innen skolerettet utdanningsvitenskap. Du får også fordypet kunnskap innen ditt fagfelt.

Du utvikler ferdigheter som gjør at du kan bidra med ny forskning innen fagfeltet ditt, samt at du lærer deg å formidle egen og andres forskning med faglig integritet og etisk bevissthet.

Programplan for heltid (student.oslomet.no).

Programplan for deltid (student.oslomet.no).

Studiets oppbygging

Heltid

Laster inn programplan, vennligst vent ...

Deltid

Laster inn programplan, vennligst vent ...

Hvordan foregår undervisningen?

Studiet er et heltidsstudium over to år, men kan også gjennomføres som et deltidsstudium over fire år.

Når du studerer heltid består det første studieåret av de obligatoriske emnene Vitenskapsteori og forskningsmetoder, og Fag, fagdidaktikk og didaktikk.  I tillegg har du to emner i fagfordypningen din.

Det andre studieåret skriver du masteroppgave på heltid.

Undervisningsspråket er i hovedsak norsk, og det veksles mellom

  • forelesninger
  • seminarer
  • presentasjoner
  • samtaler
  • skriving av fagartikler

Det forventes at du jobber selvstendig, og du må levere arbeidskrav underveis.

Egen forskning
50 %
Egenstudier
35 %
Forelesninger
10 %
Veiledning
5 %

Hva koster det?

Hva kan du jobbe som?

Studiet skal styrke faglig, fagdidaktisk og pedagogisk kompetanse for arbeid i skolen.

Slik kompetanse er relevant for

  • undervisning og veiledning
  • forskning, forsøk og utviklingsarbeid
  • faglig og administrativ ledelse i grunnopplæringen
  • faglig og pedagogisk veiledning

Masteroppgaven utgjør en vesentlig del av studiet.

Emner og oppgave skal samlet gi kompetanse både til å arbeide med forskning og utviklingsarbeid innen utdanningsfeltet og i andre stillinger der det stilles krav om forskningsmessig kompetanse.

Det kan også være grunnlag for opptak til relevante doktorgradsprogrammer.

Utveksling

Hvis du ønsker det, kan du ha et opphold ved et lærested i utlandet. Et slikt opphold må finne sted etter gjennomført felleskurs og fordypningsemner og i samforståelse med veileder. 

Spørsmål om utdanningen?

Har du spørsmål om utdanningen, kontakt oss gjennom vårt kontaktskjema.

Studenthistorier

Portrettbilde av Ida som sitter inne i en lekestue.
Gjennom studiet i skolerettet utdanningsvitenskap blir Ida mer trygg i lærerrollen

Ida Neuenkirchen hadde lyst til å ta mer utdanning for å bli tryggere i lærerrollen.