Kort om
De siste årene har jeg undervist i emnet vitenskapsteori og metode i Master i skolerettet utdanningsvitenskap og i femårig lærerutdanning. Jeg har også undervist masterkurs i matematikkdidaktikk og begynneropplæring og veiledet en del masteroppgaver.
Innen forsknings- og utviklingsarbeid har jeg jobbet mye med matematikkhistorie og bruk av dette i undervisning. I 2016-19 var jeg med på en evaluering av grunnskolens avgangsprøve i matematikk sammen med FAFO og Aina Fossum. I 2019-2022 deltar jeg i et NFR-prosjekt om læreres transdisiplinære kompetanse, ledet av Monica Johannesen. Andre interesser er matematikkundervisningens historie (for tiden spesielt New Math og eksamensoppgaver gjennom historien). Jeg er medforfatter på Tall og tanke 2 og en tilknyttet aktivitetsbok.
Jeg sitter i redaksjonen til Tangenten – tidsskrift for matematikkundervisning og er dosent 2 ved Høgskulen i Volda.
Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Andre pedagogiske fag Fagdidaktikk Matematikk
Emner
Lærebokforskning Lærerutdanning Matematikkdidaktikk Fordommer Homofili Matematikkhistorie LHBTQ Grunnskolelærerutdanning Matematikkundervisning Kvalitet i lærerutdanning
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
Avsluttede forskningsprosjekter
-
TEQ21: Profesjonelle lærere i det 21. århundre
I forskningsprosjektet TEQ21: Profesjonelle lærere i det 21. århundre, vil vi undersøke hva læreres profesjonelle kompetanse innebærer og få bedre forståelse for hvordan lærerstudenter kan utvikle kompetanser for framtiden.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Bårdseth, Gro Anita; Fondevik, Birgitte ; Høydal, Steinar; Lied, Silje Ims; Smestad, Bjørn ; Tonheim, Odd Helge Mjellem (2024). Frå einsam sak til praksisfellesskap. Kollegasamarbeid knytt til førstelektorprogrammet. Halvorsen, Lars Julius; Båtevik, Finn Ove; Folkestad, Bjarte; Løvoll, Helga Synnevåg; Stokken, Roar (Red.). Samarbeid : fjordantologien 2024. s. 148-164. Universitetsforlaget. https://doi.org/ https://doi.org/10.18261/97882150
Smestad, Bjørn
; Fossum, Aina
(2024).
Diversity in Norwegian mathematics examinations, 1962–2020.
14 s.
Scandinavian Journal of Educational Research.
https://doi.org/10.1080/00313831.2024.2322950
Bolstad, Oda Heidi; Smestad, Bjørn (2023). Diversity dimensions in Norwegian mathematics textbooks. Drijvers, Paul; Csapodi, Csaba; Palmer, Hanna; Gosztonyi, Katalin; Kónya, Eszter (Red.). Proceedings of the thirteenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME13). s. 1724-1731. European Society for Research in Mathematics Education.
Opsal, Hilde ; Smestad, Bjørn (2023). Euclid must go! Norwegian compulsory school exams 1962-1979. Drijvers, Paul; Csapodi, Csaba; Palmer, Hanna; Gosztonyi, Katalin; Kónya, Eszter (Red.). Proceedings of the thirteenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME13). s. 1969-1976. European Society for Research in Mathematics Education.
Smestad, Bjørn (2023). Writing a book for teachers: an introduction to history of mathematics and its connection to education. Barbin, Evelyne; Capone, Roberto; Fried, Michael N.; Menghini, Marta; Pinto, Helder; Tortoriello, F. Saverio (Red.). History and Epistemology in Mathematics Education - Proceedings of the 9th European Summer University. s. 216-227. University of Salerno - Department of Mathematics, Fisciano (SA).
Smestad, Bjørn
;
Hatlevik, Ove Edvard
;
Johannesen, Monica
;
Øgrim, Leikny
(2023).
Examining dimensions of teachers’ digital competence: A systematic review pre- and during COVID-19.
Heliyon.
Vol. 9.
https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2023.e16677
Fossum, Aina;
Smestad, Bjørn
(2022).
Changes in grades on the Norwegian lower secondary school mathematics exam.
Nortvedt, Guri A.; Buchholtz, Nils; Fauskanger, Janne; Hähkiöniemi, Markus; Jessen, Britta Eyrich; Nilsen, Hans Kristian (Red.).
Bringing Nordic mathematics education into the future. Proceedings of Norma 20, The ninth Nordic Conference on
Mathematics Education
. s. 49-56.
Svensk förening för MatematikDidaktisk Forskning - SMDF.
http://matematikdidaktik.org/wp-content/uploads/16
Opsal, Hilde
;
Smestad, Bjørn
(2022).
Concepts introduced in Norwegian textbooks before,
during and after the New Math period.
Hodgen, Jeremy; Geraniou, Eirini; Bolondi, Giorgio; Feretti, Federica; Ferretti, Federica (Red.).
Proceedings of the 12th Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME12). s. 1-9.
European Society for Research in Mathematics Education.
https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-03748582/docu
Smestad, Bjørn
;
Opsal, Hilde
(2022).
Trajectories of New Math in the Nordic Countries.
Tröhler, Daniel; Hörmann, Bernadette; Tveit, Sverre; Bostad, Inga (Red.).
The Nordic Education Model in Context. Historical Developments and Current Renegotiations. s. 158-175.
Routledge.
https://doi.org/https://doi.org/10.4324/9781003218
Fossum, Aina; Rogstad, Jon ; Smestad, Bjørn (2022). Eksamen på like vilkår?. Tangenten - Tidsskrift for matematikkundervisning. Vol. 33.