Fagområder
Emner
Bærekraftig utvikling Pedagogikk Kulturelt mangfold Samiske barnehager
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
-
Helhetlig tilnærming til økt studentutveksling ved barnehagelærerutdanningen (HETBLU)
HETBLU-prosjekt har som mål å styrke kultur for internasjonalisering og økt studentutveksling ved barnehagelærerutdanning.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Syed, Bushra Fatima
;
Tuset, Elly Herikstad
(2021).
Engasjement for matfaglig arbeid hos pedagogisk ledelse
i mangfoldige bybarnehager.
Jørgensen-Vittersø, Kari Anne; Vik, Unni (Red.).
Barn i by . s. 155-169.
Universitetsforlaget.
https://www.universitetsforlaget.no/barn-i-by
Byhring, Anne Kristine
;
Syed, Bushra Fatima
(2021).
Flere tilnærminger til utdanning for bærekraftig utvikling
i en mangfoldig by.
Jørgensen-Vittersø, Kari Anne; Vik, Unni (Red.).
Barn i by . s. 119-132.
Universitetsforlaget.
https://www.universitetsforlaget.no/barn-i-by
Becher, Aslaug Andreassen
; Nutti, Laila Aleksandersen;
Syed, Bushra Fatima
(2019).
Place sensitive pedagogy and the importance of traditional knowledges in Sámi early childhood institutions.
Kroeger, janice; Myers, Casey Y; Morgan, Katy (Red.).
Nurturing Nature and the Environment with Young Children.
Routledge.
https://doi.org/10.4324/9780429264672-5
Tkachenko, Elena
;
Giæver, Katrine
;
Bratland, Kari
;
Syed, Bushra Fatima
(2015).
"Marginalisert eller synliggjort"? Flerspråklige barnehageansattes kompetanse og rolle.
Norsk pedagogisk tidsskrift.
Vol. 3-4.
http://hdl.handle.net/10642/3010
Syed, Bushra Fatima (2009). Den pakistanske foreldregruppen i barnehagen - homogen eller heterogen?. Fajersson, Karin Elise; Karlsson, Eivind; Becher, Aslaug Andreassen; Otterstad, Ann Merete (Red.). Grip sjansene! Profesjonskompetanse, barn og kulturelt mangfold. s. 154-170. Cappelen Damm Akademisk.