Kort om
Charlotte Aksland er førstelektor i naturfagsdidaktikk ved grunnskolelærerutdanningen (GFU) der hun underviser og veileder studenter på bachelor- og master-nivå. Hennes forskningsinteresser er biologididaktikk, naturen som læringsarena, begynneropplæring i naturfag og naturfaglige begreper.
Aksland er utdannet master i naturfagsdidaktikk ved Universitetet i Oslo (UiO). Hun har lang erfaring som lærer i videregående skole der hun underviste i naturfag, biologi og kjemi ved studieforberedende studieprogramm
Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
-
Flipped classroom i naturfag (FiNa)
Flipped classroom i naturfag (FiNa) har som mål å utvikle og utforsker læringsdesign med hovedvekt på digitalt støttet omvendt undervisning for å fremme studentaktiv læring.
-
Forskningsbasert lærerutdanning i naturfag (TRELIS)
I prosjektet TRELIS vil vi utdanne naturfaglærere som kan bruke forskningsresultater til å utvikle egen undervisning og skape gode læringsmiljøer i naturfag for elevene.
-
Kritisk tenkning i barneskolen (KriT)
KriT er et flerfaglig prosjekt som eies av Utdanningsetaten (Oslo Kommune) med prosjektledelse på OsloMet. Prosjektet har som mål å utvikle en didaktikk for kritisk tenkning i barneskolen med utgangspunkt i barnelitteratur og nyheter.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Aksland, Charlotte
; Mestad, Idar;
Jegstad, Kirsti Marie
;
Eklund, Gunilla Brita Maria
(2024).
Masteroppgaver innen forskningsbasert lærerutdanning i naturfag: Studenters og lærerutdanneres perspektiver.
Henriksen, Ellen Karoline; Jegstad, Kirsti Marie; Pajchel, Katarina; Mestad, Idar; Eklund, Gunilla Brita Maria (Red.).
Fra forskningsfronten til klasserommet. Perspektiver på forskningsbasert lærerutdanning i naturfag. s. 32-52.
Universitetsforlaget.
https://doi.org/https://doi.org/10.18261/978821506
Jegstad, Kirsti Marie
;
Eklund, Gunilla Brita Maria
;
Aksland, Charlotte
; Mestad, Idar
(2024).
Norwegian science teacher educators’ views of the master’s thesis and the supervision process.
14 s.
Scandinavian Journal of Educational Research.
https://doi.org/10.1080/00313831.2024.2419073
Aksland, Charlotte
(2023).
Småkryp - 2. klassingers tegninger i naturfag.
16 s.
Nordic Studies in Science Education.
Vol. 19.
https://doi.org/10.5617/nordina.9747
Eklund, Gunilla Brita Maria
; Mestad, Idar;
Aksland, Charlotte
;
Jegstad, Kirsti Marie
(2022).
Research assignments in teacher education - Norwegian undergraduate student teachers' experiences of the writing process.
21 s.
Acta Didactica Norden (ADNO).
Vol. 16.
https://doi.org/10.5617/adno.9196
Aksland, Charlotte
; Rundgren, Shu-Nu Chang
(2019).
5th–10th-Grade In-service Teachers’ Pedagogical Content Knowledge (PCK) for Sustainable Development in Outdoor Environment.
Journal of Adventure Education and Outdoor Learning.
https://doi.org/10.1080/14729679.2019.1697713
Aksland, Charlotte ; Jensen, Inger Kristine ; Ramton, Aase Marit T. Sørum (2019). Teaching science concepts by using multiple representations in primary science education. Elm, Annika; Morberg, Åsa (Red.). ATEE annual conference 2018 - A Future for All. Teaching for a sustainable society Proceedings. s. 41-52. ATEE - Association for Teacher Education in Europe.
Aksland, Charlotte ; Jensen, Inger Kristine ; Ramton, Aase Marit T. Sørum (2018). Begrepslæring i naturfag på småskoletrinnet. Palm, Kirsten; Michaelsen, Eva (Red.). Den viktige begynneropplæringen. En forskningsbasert tilnærming.. s. 269-289. Universitetsforlaget.