Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
Aktive forskningsprosjekter
-
Lærerutdanning over hele Europa: Innovativ mobilitet muligheter (TEIMO)
TEIMO-prosjektet har som mål å utvikle et inkluderende og moderne Blended Intensive Programme (BIP) for å styrke lærerutdanning på tvers av Europa.
-
TREL: Lærerforskningskompetanse Sammenlignende baner i Nordisk-Baltisk region
TREL har som mål å identifisere god praksis i nordisk-baltisk utdanningskontekst.
Avsluttede forskningsprosjekter
-
Engelsk som Lingua Franca for inkluderende flerspråklige klasserom (ENRICH)
ENRICH tar sikte på å utvikle en Continuous Professional Development (CPD) infrastruktur av høy kvalitet.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Chvala, Lynell
(2025).
Affordances and Challenges of English Learner Identities in Glocalized Teacher Discourse.
Wright, Natalia (Red.).
Glocalising Approaches to Learning and Teaching English: Voices from Periphery.
Springer.
https://doi.org/10.1007/978-3-031-82139-4_7
Chvala, Lynell
;
Flognfeldt, Mona Evelyn
(2024).
Teacher-identified spaces for integrating ELF-aware
instruction: Teacher professionalism and local ecology.
Research Papers in Language Teaching and Learning.
Vol. 14.
https://rpltl.eap.gr/images/2024/05-14-1-ChvalaFlo
Tsagari, Dina ; Flognfeldt, Mona Evelyn ; Chvala, Lynell ; Tishakov, Therese Marie ; Reed, Kirstin (2021). Lessons Learnt and Future Directions. Cavalheiro, Lili; Guerra, Luis; Pereira, Ricardo (Red.). The Handbook to English as a Lingua Franca: Practices for Inclusive Multilingual Classrooms. s. 245-258. Edições Húmus.
Chvala, Lynell
(2020).
Teacher ideologies of English in 21st century Norway and new directions for locally tailored ELT.
System (Linköping).
Vol. 94.
https://doi.org/10.1016/j.system.2020.102327
Flognfeldt, Mona Evelyn ; Chvala, Lynell (2020). Klasseledelse for læring i språkfaget engelsk. Christensen, Hanne; Ulleberg, Inger (Red.). Klasseledelse, fag og danning. 2.utgave. s. 122-138. Gyldendal Akademisk.
Chvala, Lynell
(2018).
What are the core aims of English as a school subject? A study of teacher understanding in lower secondary school.
23 s.
Acta Didactica Norge.
Vol. 12.
https://doi.org/10.5617/adno.6181
Flognfeldt, Mona Evelyn ; Chvala, Lynell (2013). Klasseledelse for læring i språkfaget engelsk. Christensen, Hanne; Ulleberg, Inger (Red.). Klasseledelse, fag og danning. s. 107-124. Gyldendal Akademisk.
Chvala, Lynell (2012). Genre and situational features in oral exam tasks in 10th grade. Hasselgreen, Angela Maria; Drew, Ion; Sørheim, Bjørn (Red.). The young language learner : research-based insights into teaching and learning. s. 233-246. Fagbokforlaget.
Chvala, Lynell ; Graedler, Anne-Line (2010). Assessment in English. Dobson, Stephen; Engh, Roar (Red.). Vurdering for læring i fag. s. 75-89. Cappelen Damm Høyskoleforlaget.