Kort om
Lese- og skriveforskning
Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Fagdidaktikk Nordisk litteratur Humaniora
Forskningsgrupper
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Skaar, Håvard
;
Stavem, Gro Marie
(2024).
Klasselæreres syn på hva som skaper lesemotivasjon på mellomtrinnet.
17 s.
Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis.
Vol. 18.
https://doi.org/10.23865/up.v18.5243
Stavem, Gro Marie
;
Skaar, Håvard
(2023).
Hva får elever til å lese på fritiden? Om lesemotivasjon, sjangervalg og mediebruk på 6. trinn.
Billing, Anna Karin; Folkeryd, Jenny Wiksten; af Geijerstam, Åsa; Hallesson, Yvonne; Nord, Andreas; Nordberg, Olle (Red.).
s. 273-296.
Uppsala universitet.
https://uu.diva-portal.org/smash/get/diva2:1789403
Skaar, Håvard
(2020).
Affordances of writing in digital media in and out of school –
Comparing Norwegian 5th-graders’ practices in 2005 and 2017.
Nordic Journal of Literacy Research.
Vol. 6.
https://doi.org/10.23865/njlr.v6.2034
Skaar, Håvard
;
Elvebakk, Lisbeth
; Nilssen, Jannike Hegdal
(2018).
Literature in decline? Differences in pre-service and in-service primary school teachers' reading experiences.
Teaching and Teacher Education : An International Journal of Research and Studies.
Vol. 69.
https://doi.org/10.1016/j.tate.2017.10.019
Skaar, Håvard (2017). Tekst uten grenser? Om Internett og plagiat i skolen. Engen, Bård Ketil; Giæver, Tonje Hilde; Mifsud, Louise (Red.). Digital Dømmekraft. s. 61-79. Gyldendal Akademisk.
Skaar, Håvard
;
Elvebakk, Lisbeth
; Nilssen, Jannike Hegdal
(2016).
Lærerstudenten som frafallen leser - om litteraturens fremtid i norsk skole.
24 s.
Acta Didactica Norge.
Vol. 10.
https://doi.org/10.5617/adno.3848
Skaar, Håvard
(2015).
Den digitale teksten i det norske morsmålsfaget -Læremiddel og læringsmål.
15 s.
Learning Tech -Tidsskrift for læremidler, didaktik og teknologi.
Vol. 1.
https://doi.org/10.7146/lt.v1i1.107620
Elf, Nikolaj Frydensbjerg; Hanghøj, Thorkild;
Skaar, Håvard
; Erixon, Per-Olof
(2015).
Technology in L1: A Review of Empirical Research Projects in Scandinavia 1992-2014.
89 s.
L1-Educational Studies in Language and Literature.
Vol. 15.
https://doi.org/10.17239/L1ESLL-2015.15.01.03
Skaar, Håvard
(2015).
Writing and pseudo-writing from Internet-based sources: Implications for learning and assessment.
Literacy.
Vol. 49.
https://doi.org/10.1111/lit.12045
Skaar, Håvard ; Hammer, Hugo Lewi (2014). Inspirert eller plagiert? Internettilgang, skrivestrategier og læring på tredje videregående trinn. Kleve, Bodil; Penne, Sylvi; Skaar, Håvard (Red.). Literacy og fagdidaktikk i skole og lærerutdanning. s. 149-173. Novus Forlag.