Kort om
Jeg underviser innen de fleste områder av musikkfaget ved grunnskolelærerutdanningen (GFU) og innen videreutdanning i musikk (KFK), hvor jeg også er emneansvarlig. I tillegg underviser jeg i obligatoriske kurs for grunnskolelærerstudenter i sang og musikk som estetisk arbeidsform. I tillegg til undervisning og forskning, er jeg praksiskoordinator med ansvar for pedagogisk og tverrfaglig tilrettelegging rundt praksis for studenter på 4., 5. og 6.semester.
Jeg er utdannet musikkpedagog, musikkviter og spesialpedagog, med mastergrad i musikkpedagogikk fra Norges Musikkhøgskole. Jeg har lang erfaring som lærer i grunnskole og kulturskole, og er opptatt av praksisnær undervisning og forskning.
Min forskning dreier seg om musikk som estetisk arbeidsform i skolen, øving i musikkfaget, begynneropplæring og inkluderende musikkpedagogikk.
Forskningsgrupper
Publikasjoner og forskningsresultater
Formidling
Vanebo, Guro ; Evang, Hanne Kihlman (2024). Sang i norskfaget 5.-10.trinn. Balsnes, Anne Haugland; Danbolt, Ingrid Anette; Haukenes, Siri (Red.). Sangglede og stemmebruk i skolen. s. 247-263. Gyldendal Norsk Forlag A/S.
Evang, Hanne Kihlman ; Vanebo, Guro (2024). Sang som estetisk arbeidsform i skolen. Balsnes, Anne Haugland; Danbolt, Ingrid Anette; Haukenes, Siri (Red.). Sangglede og stemmebruk i skolen. s. 193-205. Gyldendal Norsk Forlag A/S.
Berg, Lise-Kari ; Standal, Øyvind Førland; Evang, Hanne Kihlman (2022). The arts and crafts teachers practical knowledge. An interview project. The Nordic Educational Research Association (NERA) 2022. University of Iceland - School of Education.
Berg, Lise-Kari ; Evang, Hanne Kihlman ; Standal, Øyvind Førland (2022). Practising in Practical and Aesthetical School Subjects. The Nordic Educational Research Association (NERA) 2022 . University of Iceland - School of Education.