Kort om
Idunn Seland er førsteamanuensis ved skolelederutdanningen ved OsloMet. Hun er ph.d. i sosiologi med hovedfag i statsvitenskap, med spesialisering i skolepolitikk for medborgerskap og integrasjon. Forskningsinteresser er skolepolitikk, skoleledelse og inkludering gjennom nasjonale utdanningssystemer. I perioden 2024-2026 er Seland tilknyttet det EU-finansierte prosjektet STRIDE, som kartlegger ulikheter i opplæring og læringsresultater og identifisere reformer som kompenserer disse ulikhetene.
Seland har ledet flere forskningsbaserte evalueringer av skole- og velferdspolitiske tiltak, og har i perioden 2020-2023 deltatt som arbeidspakkeleder i to større forskningsprosjekter om henholdsvis barn og unges digitale hverdag (DigiGen) og lærerutdanningens bidrag til ungdomsskoleelevers politiske mestringstro uavhengig av ulikheter i elevenes bakgrunn (DEMOCIT). Hun arbeider kvalitativt, men samarbeider ofte med kvantitativt orienterte forskere.
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
Aktive forskningsprosjekter
-
Demokrati, læring og mobilisering for unge medborgere (DEMOCIT)
Hvordan utvikler norske ungdommer demokratisk handlingskompetanse og tro på at deres meninger kan gjøre en politisk forskjell? Målet med DEMOCIT er å bidra til å redusere utviklingen av et “civic empowerment gap” i det norske demokratiet.
-
Strategier for å oppnå sosial utjevning og inkludering i utdanning, opplæring og læring i det demokratiske Europa (STRIDE)
STRIDE vil gi en ny, omfattende og komparativ kunnskapsbase om effektive utdanningsreformer, politiske initiativer og intervensjoner for å redusere ulikheter i utdanning, opplæring og læringsutbytte i Europa.
Avsluttede forskningsprosjekter
-
DigiGen - Hvordan påvirker digitaliseringen barn og unges liv
Hvordan påvirker digitalisering og teknologiutvikling barn og unge?
-
International civic and citizenship education study 2016 (ICCS)
ICCS 2016-studien undersøker skoleelevers kunnskaper om demokratiske verdier og politiske systemer, deres forståelser og kompetanse i å anvende demokratiske prinsipper og samfunnsengasjement.