Kort om
Fagområde: Naturfag
Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Emner
Naturfagdidaktikk Realfagdidaktikk
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
Avsluttede forskningsprosjekter
-
Flipped classroom i naturfag (FiNa)
Flipped classroom i naturfag (FiNa) har som mål å utvikle og utforsker læringsdesign med hovedvekt på digitalt støttet omvendt undervisning for å fremme studentaktiv læring.
-
Kritisk tenkning i barneskolen (KriT)
KriT er et flerfaglig prosjekt som eies av Utdanningsetaten (Oslo Kommune) med prosjektledelse på OsloMet. Prosjektet har som mål å utvikle en didaktikk for kritisk tenkning i barneskolen med utgangspunkt i barnelitteratur og nyheter.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Jensen, Inger Kristine
;
Aksland, Charlotte
;
Tørnby, Hilde
(2025).
The Bumblebee Project: Systems Thinking About the Environment.
Jegstad, Kirsti Marie; Bjørkvold, Tuva; Andersson-Bakken, Emilia (Red.).
Enacting Critical Thinking in Primary School. Perspectives from the Classroom. s. 104-126.
Universitetsforlaget.
https://doi.org/https://doi.org/10.18261/978821506
Marti, Kristin Torjesen
;
Aksland, Charlotte
;
Jensen, Inger Kristine
;
Jegstad, Kirsti Marie
(2025).
Socio-Scientific Reasoning in Sustainability Education Based on News Items.
Jegstad, Kirsti Marie; Bjørkvold, Tuva; Andersson-Bakken, Emilia (Red.).
Enacting Critical Thinking in Primary School. Perspectives from the Classroom. s. 127-150.
Universitetsforlaget.
https://doi.org/10.18261/9788215069678-25-06
Aksland, Charlotte ; Jensen, Inger Kristine ; Ramton, Aase Marit T. Sørum (2019). Teaching science concepts by using multiple representations in primary science education. Elm, Annika; Morberg, Åsa (Red.). ATEE annual conference 2018 - A Future for All. Teaching for a sustainable society Proceedings. s. 41-52. ATEE - Association for Teacher Education in Europe.
Aksland, Charlotte ; Jensen, Inger Kristine ; Ramton, Aase Marit T. Sørum (2018). Begrepslæring i naturfag på småskoletrinnet. Palm, Kirsten; Michaelsen, Eva (Red.). Den viktige begynneropplæringen. En forskningsbasert tilnærming.. s. 269-289. Universitetsforlaget.