Kort om
Jarmila Bubikova-Moan er førsteamanuensis ved grunnskole- og faglærerlærerutdanningen (GFU), hvor hun underviser og veileder innen fagfeltet pedagogikk. Hennes forskingsinteresser er innen diskursanalytiske tilnærminger til læring og utvikling i tidlig barndom, flerspråklighet, argumentasjon og kritisk tenkning.
Bubikova-Moans utdanningsbakgrunn kombinerer både filologi, anvendt lingvistikk og utdanningsvitenskap fra henholdsvis Universitetet i Cambridge i Storbritannia (BA og MPhil), Universitetet i Melbourne i Australia (MA) og Universitetet i Oslo (PhD). Hun har tidligere jobbet som førsteamanuensis og studieprogramleder (BA i pedagogikk) ved Høyskolen Kristiania, og som forsker 2 ved Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU). Hun har også en 10-års arbeidserfaring fra den norske statsforvaltningen hvor hun jobbet med oppgaver knyttet til utdannings- og integreringspolitikk i Norge.
Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Allmennpedagogikk Pedagogiske fag Samfunnsvitenskap
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
-
Kritisk tenkning i barneskolen (KriT)
KriT er et flerfaglig prosjekt som eies av Utdanningsetaten (Oslo Kommune) med prosjektledelse på OsloMet. Prosjektet har som mål å utvikle en didaktikk for kritisk tenkning i barneskolen med utgangspunkt i barnelitteratur og nyheter.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Kucirkova, Natalia;
Bubikova-Moan, Jarmila
(2024).
Parent–Child Mealtime Conversations Stimulated with Decorated Tableware.
10 s.
Early Childhood Education Journal.
https://doi.org/10.1007/s10643-024-01771-0
Bubikova-Moan, Jarmila
;
Sandvik, Margareth
(2022).
Argumentation in early childhood: A systematic review.
Human Development.
Vol. 66.
https://doi.org/10.1159/000527293
Bubikova-Moan, Jarmila ; Grøver, Vibeke (2021). Skolens samarbeid med foreldre til minoritetsspråklige barn i begynneropplæringen - refleksjoner over muligheter og utfordringer. Grøver, Vibeke; Bråten, Ivar (Red.). Leseforståelse i skolen: Utfordringer og muligheter.. s. 46-58. Cappelen Damm Akademisk.
Bubikova-Moan, Jarmila
(2021).
Credible as Evidence? Multilayered Audience Reception of Narrative Arguments.
Informal Logic.
Vol. 41.
https://doi.org/10.22329/IL.V41I2.6506
Bubikova-Moan, Jarmila
;
Opheim, Vibeke
(2020).
‘It’s a jigsaw puzzle and a challenge’: critical perspectives on the enactment of an RCT on small-group tuition in mathematics in Norwegian lower-elementary schools.
21 s.
Journal of Education Policy.
https://doi.org/10.1080/02680939.2020.1856931
Bubikova-Moan, Jarmila
(2020).
Unpacking the narrative-argumentative conundrum: story credibility revisited.
Proceedings of the Ontario Society for the Study of Argumentation Conference.
Vol. 12.
https://hdl.handle.net/11250/3057540
Ferguson, Leila Eve;
Bubikova-Moan, Jarmila
(2019).
Argumentation as a pathway to critical thinking.
Garssen, Bart; Godden, David; Mitchell, Gordon R.; Wagemans, Jean H.M. (Red.).
Proceedings of the Ninth Conference of the International Society for the Study of Argumentation.. s. 352-362.
International Society for the Study of Argumentation.
http://hdl.handle.net/11250/2603101
Bubikova-Moan, Jarmila
;
Hjetland, Hanne Næss
; Wollscheid, Sabine
(2019).
ECE teachers' views on play-based learning: a systematic review.
European Early Childhood Education Research Journal.
Vol. 27.
https://doi.org/10.1080/1350293X.2019.1678717
Bubikova-Moan, Jarmila
(2018).
Ph.d. - afhandlinger 2017 - 2018. Norway - Discursive portraits of language, literacy and learning: emerging bilinguals in Norway.
Nordand : nordisk tidsskrift for andrespråksforskning.
Vol. 2.
https://doi.org/10.18261/issn.2535-3381-2018-01-05
Bubikova-Moan, Jarmila
(2017).
Negotiating learning in early childhood: Narratives from migrant homes.
Linguistics and Education.
Vol. 39.
https://doi.org/10.1016/j.linged.2017.04.003