Kort om
Kirsti Marie Jegstad er professor i naturfagsdidaktikk ved grunnskolelærerutdanningen (GFU), der hun underviser og veileder studenter på bachelor-, master- og PhD-nivå. For tiden leder hun forskningsprosjektet KriT (Kritisk tenkning i barneskolen) og er medleder i forskningsprosjektet TRELIS (Teachers’ Research Literacy for Science teaching). Hun er også seksjonsleder ved naturfagseksjonen på GFU. Hennes forskningsinteresser er kjemididaktikk, utforskende arbeidsmåter, kritisk tenkning, utdanning for bærekraftig utvikling og forskningsbasert lærerutdanning. Jegstad er utdannet lektor i realfag fra Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU) med master i organisk kjemi, og hun har en PhD i utdanning for bærekraftig utvikling fra samme sted. Hun har også bakgrunn som lærer i videregående skole der hun hovedsakelig har undervist matematikk og naturfag på studieforberedende- og yrkesfaglige studieprogram, samt kjemi på studieforberedende og International Baccalaureate (IB).
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
-
Flipped classroom i naturfag (FiNa)
Flipped classroom i naturfag (FiNa) har som mål å utvikle og utforsker læringsdesign med hovedvekt på digitalt støttet omvendt undervisning for å fremme studentaktiv læring.
-
Forskningsbasert lærerutdanning i naturfag (TRELIS)
I prosjektet TRELIS vil vi utdanne naturfaglærere som kan bruke forskningsresultater til å utvikle egen undervisning og skape gode læringsmiljøer i naturfag for elevene.
-
Kritisk tenkning i barneskolen (KriT)
KriT er et flerfaglig prosjekt som eies av Utdanningsetaten (Oslo Kommune) med prosjektledelse på OsloMet. Prosjektet har som mål å utvikle en didaktikk for kritisk tenkning i barneskolen med utgangspunkt i barnelitteratur og nyheter.
-
Panelstudie om lærerutdanning (TEPS)
Studien har som mål å skape en omfattende panelstudieinfrastruktur om implementering av lærerutdanningen i Norge ,som følger både lærerstudenter, studieprogrammer og institusjoner over tid.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Mestad, Idar;
Jegstad, Kirsti Marie
;
Henriksen, Ellen Karoline
(2024).
Utforskende arbeidsmåter i naturfaglærerutdanningen.
Henriksen, Ellen Karoline; Jegstad, Kirsti Marie; Pajchel, Katarina; Mestad, Idar; Eklund, Gunilla Brita Maria (Red.).
Fra forskningsfronten til klasserommet. Perspektiver på forskningsbasert lærerutdanning i naturfag. s. 55-73.
Universitetsforlaget.
https://doi.org/https://doi.org/10.18261/978821506
Henriksen, Ellen Karoline
;
Jegstad, Kirsti Marie
(2024).
Introduksjon til forskningsbasert lærerutdanning i naturfag og prosjekt TRELIS.
Henriksen, Ellen Karoline; Jegstad, Kirsti Marie; Pajchel, Katarina; Mestad, Idar; Eklund, Gunilla Brita Maria (Red.).
Fra forskningsfronten til klasserommet. Perspektiver på forskningsbasert lærerutdanning i naturfag. s. 17-31.
Universitetsforlaget.
https://doi.org/https://doi.org/10.18261/978821506
Henriksen, Ellen Karoline
;
Jegstad, Kirsti Marie
;
Pajchel, Katarina
; Mestad, Idar;
Eklund, Gunilla Brita Maria
(2024).
Fra forskningsfronten til klasserommet. Perspektiver på forskningsbasert lærerutdanning i naturfag.
ISBN: 9788215069555.
351 s.
Universitetsforlaget.
https://www.idunn.no/doi/book/10.18261/97882150695
Reffhaug, Marthe Berg Andresen
;
Andersson-Bakken, Emilia
;
Jegstad, Kirsti Marie
(2024).
Supporting primary students’ critical thinking in whole-class conversations about sustainability issues.
Environmental Education Research.
https://doi.org/10.1080/13504622.2024.2309584
Aksland, Charlotte
; Mestad, Idar;
Jegstad, Kirsti Marie
;
Eklund, Gunilla Brita Maria
(2024).
Masteroppgaver innen forskningsbasert lærerutdanning i naturfag: Studenters og lærerutdanneres perspektiver.
Henriksen, Ellen Karoline; Jegstad, Kirsti Marie; Pajchel, Katarina; Mestad, Idar; Eklund, Gunilla Brita Maria (Red.).
Fra forskningsfronten til klasserommet. Perspektiver på forskningsbasert lærerutdanning i naturfag. s. 32-52.
Universitetsforlaget.
https://doi.org/https://doi.org/10.18261/978821506
Jegstad, Kirsti Marie
;
Eklund, Gunilla Brita Maria
;
Aksland, Charlotte
; Mestad, Idar
(2024).
Norwegian science teacher educators’ views of the master’s thesis and the supervision process.
14 s.
Scandinavian Journal of Educational Research.
https://doi.org/10.1080/00313831.2024.2419073
Jegstad, Kirsti Marie
; Strat, Tonje Tomine Seland
(2024).
Hva er det i bøtta? En studie av hvordan en utforskende aktivitet kan gi lærerstudenter erfaring med argumentasjon i naturfag.
Henriksen, Ellen Karoline; Jegstad, Kirsti Marie; Pajchel, Katarina; Mestad, Idar; Eklund, Gunilla Brita Maria (Red.).
Fra forskningsfronten til klasserommet. Perspektiver på forskningsbasert lærerutdanning i naturfag.
Universitetsforlaget.
https://doi.org/10.18261/9788215069548-24-06
Strat, Tonje Tomine Seland;
Henriksen, Ellen Karoline
;
Jegstad, Kirsti Marie
(2023).
Inquiry-based science education in science teacher education: a systematic review.
58 s.
Studies in science education.
https://doi.org/10.1080/03057267.2023.2207148
Jegstad, Kirsti Marie
(2023).
Inquiry-based chemistry education: a systematic review.
Studies in science education.
https://doi.org/10.1080/03057267.2023.2248436
Reffhaug, Marthe Berg Andresen
;
Jegstad, Kirsti Marie
;
Andersson-Bakken, Emilia
(2022).
Kritisk tenkning – fra intensjon til praksisfortolkning
En analyse av barnetrinnslæreres forståelse av kritisk tenkning.
21 s.
Acta Didactica Norden (ADNO).
Vol. 16.
https://doi.org/10.5617/adno.8989