Kort om
Forskning
Jeg forsker på tekster og grunnleggende ferdigheter i norskfaget og er særlig interessert i sakprosa, retorikk og barns skriving.
I doktoravhandlingen min forsket jeg på hvordan barn mellom 8 og 13 år skriver om bærekraftig utvikling, og skriveoppgavene som elever får om temaer som kildesortering, klimaendringer og energikilder. Avhandlingen kan du lese her: https://www.duo.uio.no/handle/10852/90784
Formidling
- Deltaker i NRK-programmet Språksnakk om begrepet bærekraft: https://radio.nrk.no/podkast/spraakteigen/l_4df2dd2e-dee2-4f7c-b2dd-2edee26f7ccf
- Forfatter av barneboka Osloboka for barn (2021): https://www.gyldendal.no/barneboeker/faktaboeker/osloboka-for-barn/p-825246-no/
- Artikkel om hvordan barn skriver om klima og miljø på skolen: https://magasinetkairos.no/klimabrol-eller-dult/
Undervisning og veiledning
Jeg underviser om skriving, retorikk, muntlighet og lesing på grunnskolelærerutdanningen og videreutdanninger knyttet til norskfaget. I tillegg veileder jeg masterstudenter som skriver oppgave om for eksempel lek i skriveopplæringa, leseundervisning og literacy.
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
-
Kritisk tenkning i barneskolen (KriT)
KriT er et flerfaglig prosjekt som eies av Utdanningsetaten (Oslo Kommune) med prosjektledelse på OsloMet. Prosjektet har som mål å utvikle en didaktikk for kritisk tenkning i barneskolen med utgangspunkt i barnelitteratur og nyheter.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Marti, Kristin Torjesen
;
Øgreid, Anne Kristine
(2024).
Elevtekster som empirisk materiale i studenters analyser. En kartlegging av norskfaglige og norskdidaktiske masteroppgaver fra 2006 til 2022.
30 s.
Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis.
Vol. 18.
https://doi.org/10.23865/up.v18.5239
Marti, Kristin Torjesen
; Knain, Erik
(2022).
Bærekraftig utvikling i naturfaglige og samfunnsfaglige skriveoppgaver fra grunnskolen.
Acta Didactica Norden (ADNO).
Vol. 16.
https://doi.org/10.5617/adno.8979