Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
Avsluttede forskningsprosjekter
-
Grammatikkdidaktikk i morsmålsfaget (GRADIMO)
GRADIMO – Grammatikkdidaktikk i morsmålsfaget er et nordisk nettverk med forskere fra lærerutdanningen og lærere fra hele utdanningsløpet. Medlemmene i nettverket bidrar til bedre kunnskap om hvordan grammatikken formidles til elever og studenter, og om hvordan dette kan gjøres på best mulig måte.
-
Kritisk tenkning i barneskolen (KriT)
KriT er et flerfaglig prosjekt som eies av Utdanningsetaten (Oslo Kommune) med prosjektledelse på OsloMet. Prosjektet har som mål å utvikle en didaktikk for kritisk tenkning i barneskolen med utgangspunkt i barnelitteratur og nyheter.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Elvebakk, Lisbeth
;
Blikstad-Balas, Marte
(2024).
Muligheter for kritisk literacy i klasserommet – en undersøkelse av norsklærerstudenters didaktiske refleksjoner.
24 s.
Acta Didactica Norden (ADNO).
Vol. 18.
https://doi.org/10.5617/adno.10205
Elvebakk, Lisbeth
;
Skarstein, Dag
(2023).
Teacher students’ legitimation of teaching activities in the L1 classroom.
22 s.
L1-Educational Studies in Language and Literature.
Vol. 23.
https://doi.org/10.21248/l1esll.2023.23.1.478
Elvebakk, Lisbeth
;
Blikstad-Balas, Marte
(2022).
Kritisk lesing i høyere utdanning: Hvordan forholder lærerstudenter seg til tekster som krever kritisk lesing?.
Nordic Journal of Literacy Research.
Vol. 8.
https://doi.org/10.23865/njlr.v8.3347
Elvebakk, Lisbeth ; Vederhus, Inger (2022). Gudsens sanning? ‘Afften Psalme’ (1678) av Dorothe Engelbretsdatter i skolens læreverk. Claudi, Mads Breckan; Norendal, Audhild (Red.). Litteraturhistoriske muligheter i forskning og undervisning. s. 129-145. Universitetsforlaget.
Elvebakk, Lisbeth ; Vederhus, Inger (2022). Fra utvikling av plott til selvfremstilling. En undersøkelse av lærerstudenters muntlige fortellinger som arbeidsoppgave. Haugen, Torgeir (Red.). Overindividuelle kulturformer. Tradisjon og erfaring for barn og unge i individualismens tidsalder. s. 265-287. Solum.
Engebretsen, Berit; Walseth, Kristin ; Elvebakk, Lisbeth (2020). Jenter og kroppsøving. Hvordan kan en aktivistisk tilnærming bedre jenters erfaring med kroppsøvingsfaget?. Norsk pedagogisk tidsskrift. Vol. 104.
Jøsok, Evy ; Elvebakk, Lisbeth (2019). Kritisk tenkning i klasserommet. Ferrer, Marlen; Wetlesen, Annika (Red.). Kritisk tenkning i samfunnsfag. s. 50-68. Universitetsforlaget.
Elvebakk, Lisbeth ; Lundberg, Pål ; Vederhus, Inger (2019). Praksislæraren som lærarutdannar i norskfaget. Ein studie. Thorsen, Kirsten Elisabeth; Michelet, Simon (Red.). Teoretiske og praktiske kunnskaper i lærerkvalifisering - sammenhenger og spenninger. s. 58-74. Universitetsforlaget.
Skaar, Håvard
;
Elvebakk, Lisbeth
; Nilssen, Jannike Hegdal
(2018).
Literature in decline? Differences in pre-service and in-service primary school teachers' reading experiences.
Teaching and Teacher Education : An International Journal of Research and Studies.
Vol. 69.
https://doi.org/10.1016/j.tate.2017.10.019
Elvebakk, Lisbeth ; Engebretsen, Berit; Walseth, Kristin (2018). Kroppen på Instagram -Ungdoms refleksjoner rundt kroppsideal og kroppspress. Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria; Haugen, Cecilie (Red.). Ungdom, danning og fellesskap. Samfunns- og kulturpedagogiske perspektiv. s. 81-106. Cappelen Damm Akademisk.