Kort om
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
-
DigiGen - Hvordan påvirker digitaliseringen barn og unges liv
Hvordan påvirker digitalisering og teknologiutvikling barn og unge?
-
Digital kompetanse i lærerutdanning (DiCTE)
Målet med prosjektet er å utvikle digital kompetanse i lærerutdanning gjennom litteraturstudier og innsikt i lærerstudenters digitale kompetanse når de starter og mot slutten av utdanningen.
-
Matematikk, naturfag og algoritmisk tenkning (MASCOT)
MASCOT er et tverrfaglig og innovativt forskningsprosjekt som tar sikte på å utvikle kunnskap om undervisning, læring og vurderingsprosesser av algoritmisk tenkning i lærerutdanning og skole. Prosjektet har internasjonale samarbeidspartnere.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Ukkonen, Aino
;
Pajchel, Katarina
;
Mifsud, Louise
(2024).
Teachers’ understanding of assessing computational thinking.
Computer Science Education.
https://doi.org/10.1080/08993408.2024.2365566
Mørch, Anders
;
Andersen, Renate
;
Eie, Siv
;
Mifsud, Louise
(2024).
Emergent group understanding: Investigating intersubjectivity in sociotechnical interdependencies.
International Journal of Computer-Supported Collaborative Learning.
https://doi.org/10.1007/s11412-024-09432-5
Nordby, Siri Krogh
;
Mifsud, Louise
;
Bjerke, Annette Hessen
(2024).
Computational thinking in primary mathematics classroom activities.
Frontiers in Education.
Vol. 9.
https://doi.org/10.3389/feduc.2024.1414081
Symeonaki, Maria;
Hyggen, Christer
; Parsanoglou, Dimitris;
Mifsud, Louise
; Stamou, Giorgos
(2024).
Investigating Patterns of Digital Socialisation During Leisure Through Multimodal Social Research.
Holmarsdottir, Halla Bjørk; Seland, Idunn; Hyggen, Christer; Roth, Maria (Red.).
Understanding The Everyday Digital Lives of Children and Young People.
Springer Nature.
https://doi.org/10.1007/978-3-031-46929-9_5
Rustad, Mikkel Bertram ; Parsanoglou, Dimitris; Symeonaki, Maria; Mifsud, Louise ; Hyggen, Christer ; Ghetau, Cosmin (2024). ‘Of gaming and other demons’: Defining children and young people’s meaningful leisure activities in the digital era. Holmarsdottir, Halla Bjørk; Seland, Idunn; Hyggen, Christer; Roth, Maria (Red.). Understanding The Everyday Digital Lives of Children and Young People. Springer Nature.
Gudmundsdottir, Greta Björk;
Holmarsdottir, Halla Bjørk
;
Mifsud, Louise
; Teidla-Kunitsõn, Gertha; Barbovschi, Monica; Sisask, Merike
(2024).
Talking about digital responsibility: children’s and young people’s voices.
Holmarsdottir, Halla Bjørk; Seland, Idunn; Hyggen, Christer; Roth, Maria (Red.).
Understanding The Everyday Digital Lives of Children and Young People. s. 379-431.
Springer Nature.
https://doi.org/10.1007/978-3-031-46929-9
Pajchel, Katarina
;
Mifsud, Louise
;
Frågåt, Thomas
; Rehder, Mads Middelboe; juuti, kalle; Bogar, Yurdagul; Bogar, Yurdagül; Lavonen, Jari; Schrøder, Vibeke;
Aalbergsjø, Siv Gundrosen
; Rognes, Anne
(2024).
Sign of the Times An Analysis of Computational Thinking in Norwegian, Finnish and Danish Curricula.
Nordic Journal of Comparative and International Education (NJCIE).
https://doi.org/10.7577/njcie.5744
Labusch, Amelie; Eickelmann, Birgit; Casamassima, Gianna; Drossel, Kerstin; Gudmundsdottir, Greta Björk; Kazani, Aggeliki;
Mifsud, Louise
; Symeonaki, Maria; Teidla-Kunitsõn, Gertha
(2024).
Children’s and young people’s ICT experiences in school education: Participatory research design to engage children and young people as experts in research.
Holmarsdottir, Halla Bjørk; Seland, Idunn; Hyggen, Christer; Roth, Maria (Red.).
Understanding The Everyday Digital Lives of Children and Young People. s. 143-165.
Springer Nature.
https://doi.org/10.1007/978-3-031-46929-9
Eie, Siv
;
Andersen, Renate
;
Mifsud, Louise
;
Mørch, Anders
;
Rustad, Mikkel Bertram
(2023).
Kritisk tenkning og Minecraft i lærerutdanningen: en studie av samfunnsfagundervisning om det industrielle
gjennombruddet i Norge.
Nordidactica.
http://hdl.handle.net/10852/109179
Andersen, Renate
;
Frågåt, Thomas
; Bogar, Yurdagül; Juellund, Jesper;
Mifsud, Louise
(2023).
Representations of Computational Thinking in Policy Documents in an Educational Context: The Cases of Denmark, Finland, and Norway.
Proceedings (International Conference of the Learning Sciences).
https://2023.isls.org/proceedings/