Kort om
Jeg er førsteamanuensis i pedagogikk ved Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning (GFU), OsloMet.
Mine forskningsinteresser er særlig rettet mot samarbeid og partnerskap mellom praksisfelt og lærerutdanning, læreres profesjonelle kunnskap, utviklingsarbeid og alternative karriereveier. Jeg har også bidratt til flere forskningsrapporter om lærerutdanningsrelaterte tema, blant annet om bachelor- og masteroppgaver i lærerutdanningene.
Jeg har en phd (2022) fra Senter for profesjonsforskning, der jeg utforsker kunnskapsarbeidet til lærere i kombinasjonsstillinger. Har tidligere jobbet som lærer på videregående og i grunnskolen, og som forsker i enheten FIKS ved UiO.
Fagområder
Emner
Klasseromsforskning Profesjonsutdanning Spesialisering Profesjonelt utviklingsarbeid Partnerskap Kunnskapsarbeid Problematisering av teori og praksis Lærerutdanningsforskning
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
-
I partnerskap for styrket profesjonskompetanse og praksisrelevant lærerutdanning «iPAR»
iPAR er et samarbeidsprosjekt mellom Grunnskole- og faglærerutdanningen på OsloMet og sentrale aktører i regionens grunnskolesektor
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Risan, Maiken
(2024).
Schoolteachers and teacher educators: making sense of ‘research’ in the context of research-based teacher education.
15 s.
Teachers and Teaching: theory and practice.
https://doi.org/10.1080/13540602.2024.2383358
Risan, Maiken
(2023).
Å «bygge bro» mellom skole og lærerutdanning. Det epistemiske grensearbeidet til lærere i kombinasjonsstillinger.
Acta Didactica Norden (ADNO).
Vol. 17.
https://doi.org/10.5617/adno.9644
Risan, Maiken
(2021).
Negotiating professional expertise: Hybrid educators’ boundary work in the context of higher education-based teacher education.
Teaching and Teacher Education : An International Journal of Research and Studies.
Vol. 109.
https://doi.org/10.1016/j.tate.2021.103559
Risan, Maiken
(2020).
Creating theory-practice linkages in teacher education: Tracing the use of practice-based artefacts.
International Journal of Educational Research.
Vol. 104.
https://doi.org/10.1016/j.ijer.2020.101670