Kort om
Marianne Dæhlen er sosiolog og professor i utdanningsvitenskap. Hennes forskningen omfatter unges motivasjon for læring, utdanningskarrierer og frafall. Flere av studiene er rettet mot yrkesfaglig opplæring og unge i barnevernet. Dæhlen har tidligere vært forskningsleder og studieleder.
Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Emner
Kvantitativ metode Ungdom Yrkesfag Utdanning og ulikhet Barnevern og utdanning Skolemotivasjon Utdanningsoverganger
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
-
Mot alle odds
Hvorfor er det slik at noen unge voksne som har vært under barnevernets omsorg greier seg bra, mot alle odds? Og hva innebærer det egentlig for unge kvinner og menn, med majoritets- eller minoritetsbakgrunn, at de greier seg bra?
-
Videregående opplæring av ungdom med barnevernserfaring
Mange barnevernsbarn fullfører ikke videregående opplæring. Prosjektet undersøker nærmere hvilke barnevernsbarna som faller fra, og når i det yrkesfaglige løpet frafallet skjer.
-
Yrkesfaglæreres tilrettelegging i overgangen fra skole til arbeidsliv (School4Work)
Vi skal utvikle kunnskap som yrkesfaglærere kan bruke når de skal hjelpe elevene med overgangen fra skolebasert læring til læreplass.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Dæhlen, Marianne (2023). Sosiale forskjeller i grunnskolen. Thorsen, Kirsten; Christensen, Hanne; Dalland, Cecilie Pedersen (Red.). Jeg er lærer. Reflektert, analytisk, kompetent. s. 55-74. Fagbokforlaget.
Dæhlen, Marianne
(2018).
Sikrer gode karakterer fullføring? Videregående opplæring blant jenter med hjelp fra barnevernet.
Tidsskrift for velferdsforskning.
Vol. 21.
https://doi.org/10.18261/issn.2464-3076-2018-02-01
Dæhlen, Marianne
;
Rugkåsa, Marianne
(2018).
Early school leaving in the care population - Differences by county of origin.
Child & Family Social Work.
Vol. 23.
https://doi.org/10.1111/cfs.12468
Dæhlen, Marianne
(2017).
Betydningen av opphold i fosterhjem for livet som voksen - en kunnskapsoversikt.
Tidsskriftet Norges Barnevern.
Vol. 94.
https://doi.org/10.18261/issn.1891-1838-2017-04-02
Dæhlen, Marianne
(2017).
Completion in vocational and academic upper
secondary school: The importance of school
motivation, self-efficacy, and individual
characteristics.
12 s.
European Journal of Education.
Vol. 52.
https://doi.org/10.1111/ejed.12223
Dæhlen, Marianne
(2017).
Fullføring på bygg- og anleggsteknikk. En sammenlikning av unge gutter med og uten hjelp fra barnevernet.
Søkelys på arbeidslivet.
Vol. 34.
https://doi.org/10.18261/issn.1504-7989-2017-01-02
Dæhlen, Marianne
(2017).
Transition from school-based training in VET.
Education + Training.
Vol. 59.
https://doi.org/10.1108/ET-10-2015-0096
Dæhlen, Marianne
(2017).
Child welfare clients and educational transitions.
13 s.
Child & Family Social Work.
Vol. 22.
https://doi.org/10.1111/cfs.12243
Dæhlen, Marianne
(2016).
Dårlige odds - barnevernsbarn i videregående opplæring.
Reegård, Kaja; Rogstad, Jon (Red.).
De frafalne: Om frafall i videregående opplæring. s. 112-130.
Gyldendal Akademisk.
https://doi.org/10.7577/nova/rapporter/2013/7
Dæhlen, Marianne
; Madsen, Christian
(2016).
School enrolment following multisystemic treatment: A register-based examination among youth with severe behavioural problems.
Children and Youth Services Review.
Vol. 67.
https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2016.05.016