Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
Aktive forskningsprosjekter
-
EU-kommisjonens Consumer scoreboard
SIFO bidrar til og kvalitetssikrer EU-kommisjonens forbrukerundersøkelser.
-
Tilhørighet blant minoritets- og majoritetsbarn i lavinntektsfamilier (BELONG)
Prosjektet skal studere 12-åringers tilhørighet til blant annet mennesker, steder og ting for å få kunnskap om hvorfor noen faller utenfor samfunnet i voksen alder.
Avsluttede forskningsprosjekter
-
Inkluderende forbruk
Satsingsområde med mål å utvikle og formidle kunnskap om hvordan forbruk kan fremme og hemme samfunnsdeltakelse og sosial inkludering av sårbare grupper.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Rysst, Mari
(2023).
Inclusion of children and youth in foster families: aims, challenges and solutions.
Nordby, Halvor; Netland, Grethe; Halsa, Astrid Dagmar (Red.).
Child Welfare and the Significance of Family. s. 97-118.
Cappelen Damm Akademisk.
https://doi.org/https://doi.org/10.23865/noasp.209
Rysst, Mari (2022). Inclusion og children and youth in foster families: Aims, challenges and solutions Chapter 4 in Child Welfare and the Significance of family, by Nordby, H, Halsa, A, Netland, G. ISBN: 9788202801229. 267 s. Cappelen Damm Akademisk.
Rysst, Mari (2022). Det koster fremdeles å være kul. Solstad, Asgeir; Tufte, Per Arne; Poppe, Christian (Red.). Penger til besvær - privatøkonomiske utfordringer og økonomisk rådgivning i kredittsamfunnet. s. 86-99. Universitetsforlaget.
Rysst, Mari
(2022).
“Stuck in Their Skin”: Challenges of Identity Construction Among 50 Children with Mixed Heritage in Norway.
Journal of Critical Mixed Race Studies.
Vol. 1.
https://escholarship.org/uc/item/8ht6s3dj
Rysst, Mari
(2020).
Antropologisk forskning i sensitive felt: retningslinjer til besvær.
Norsk Antropologisk Tidsskrift.
Vol. 31.
https://doi.org/10.18261/issn.1504-2898-2020-03-04
Rysst, Mari
(2020).
Popularity, Gender and Social Inclusion among Girls i ethnically diverse contexts in Norway.
International Journal of Child, Youth and Family Studies.
Vol. 11.
https://doi.org/10.18357/ijcyfs111202019473
Rysst, Mari
(2020).
Kulturelle verdier og barnevernet: Ulike forståelser av "barnets beste".
Nordby, Halvor; Halsa, Astrid Dagmar (Red.).
Verdier i barnevern. s. 89-111.
Cappelen Damm Akademisk.
https://doi.org/https://doi.org/10.23865/noasp.103
Rysst, Mari
(2019).
Consumption practices and Social inclusion among children in Lillehammer.
Borch, Anita; Harsløf, Ivan; Klepp, Ingun Grimstad; Laitala, Kirsi (Red.).
Inclusive Consumption: Immigrants' Access to and Use of Public and Private Goods and Services. s. 154-166.
Universitetsforlaget.
https://doi.org/10.18261/9788215031699-2019-09
Rysst, Mari
(2017).
Always a foreigner? Ethnic identity construction and belonging among youth of immigrant origin in Norway.
Espinoza- Herold, Mariella; Contini, Rina Manuela (Red.).
Living in two homes : Integration, identity and education of transnational migrants in a globalized world. s. 167-199.
Emerald Group Publishing Limited.
https://doi.org/10.1108/978-1-78635-781-620171007
Klepp, Ingun Grimstad
;
Rysst, Mari
(2016).
Deviant Bodies and Suitable Clothes.
Fashion Theory.
Vol. 21.
https://doi.org/10.1080/1362704X.2016.1138658