Kort om
Mastergrad i idéhistorie fra Universitetet i Oslo. Faglige interesser spenner fra eldre til nyere historie, med særlig fokus på blant annet dannelsesidealer, kunnskapsforståelse og epistemologi. Jeg skriver en avhandling om lærerutdanningen i Norge fra 1800- til 1930-tallet.
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
-
Pedagogikkens rolle i lærerutdanning
En undersøkelse av forholdet mellom pedagogisk forskning og lærerutdanning fra 1930 til i dag.
-
Renewed perspectives on research use in education (RE-POSE)
"Renewed perspectives on research use in education (RE-POSE)" er et stort, tverrfaglig forskningsprosjekt finansiert av Forskningsrådet (2020-2024).
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Marciuch, Martin
(2023).
Pedagogiske brytninger i mellomkrigstidens lærerutdanning: sekularisering, vitenskapeliggjøring, akademisering – frigjøring?.
Mausethagen, Sølvi; Bøyum, Steinar; Caspersen, Joakim; Prøitz, Tine Sophie; Thue, Fredrik (Red.).
En forskningsbasert skole? Forskningens plass i lærerutdanning og skole. s. 237-271.
Universitetsforlaget.
https://doi.org/10.18261/9788215065540-23-12