Kort om
Jeg har en doktorgrad i utdanningsvitenskap fra OsloMet - storbyuniversitet, hvor jeg undersøkte læreres beskrivelser av sin praksis i arbeidet med forebygging av fordommer i skolen.
Jeg underviser på samfunnsfag i lærerutdanningen, innenfor mangfoldstemaer knyttet til identitet og tilhørighet, samt diskurser, dynamikker, normer og maktforhold i samfunnet.
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
-
Forebygging av fordommer og fremme av inkluderende skolemiljø gjennom økt mangfoldskompetanse
Prosjektets hovedmål er å skape økt kunnskap om gruppebaserte fordommer og hatefulle ytringer i skolekonteksten.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Myrebøe, Tonje
;
Røthing, Åse
(2021).
Hvor går grensen? Læreres fortellinger om praksiser i møte med elevers nedsettende ytringer om minoritetsgrupper.
Lippe, von der, Marie (Red.).
Fordommer i skolen : Gruppekonstruksjoner utenforskap og inkludering. s. 62-83.
Universitetsforlaget.
https://doi.org/10.18261/9788215037417-2021-03
Myrebøe, Tonje
(2021).
Å by på seg selv: Læreres selvpresentasjon i arbeid med å forebygge fordommer i skolen.
384 s.
Norsk pedagogisk tidsskrift.
Vol. 105.
https://doi.org/10.18261/issn.1504-2987-2021-04-02
Myrebøe, Tonje
(2021).
Nedsettende – og innafor?
Læreres erfaringer med
elevers bruk av stereotypier og
fordomsuttrykk i klasserommet.
Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk.
Vol. 7.
https://doi.org/10.23865/ntpk.v7.2141