Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Emner
Norskdidaktikk Skriving i skolen Forskning som metode
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
Aktive forskningsprosjekter
-
I partnerskap for styrket profesjonskompetanse og praksisrelevant lærerutdanning «iPAR»
iPAR er et samarbeidsprosjekt mellom Grunnskole- og faglærerutdanningen på OsloMet og sentrale aktører i regionens grunnskolesektor
Avsluttede forskningsprosjekter
-
Klasserommets praksisformer 20 år etter
Prosjektets undersøker seksåringers klasseromsaktiviteter og endringene fra Reform 97 til Fagfornyelsen.
-
Kritisk tenkning i barneskolen (KriT)
KriT er et flerfaglig prosjekt som eies av Utdanningsetaten (Oslo Kommune) med prosjektledelse på OsloMet. Prosjektet har som mål å utvikle en didaktikk for kritisk tenkning i barneskolen med utgangspunkt i barnelitteratur og nyheter.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Bjørkvold, Tuva
;
Tørnby, Hilde
;
Svanes, Ingvill Krogstad
(2025).
Children’s drawings of school in home confinement during the COVID-19 pandemic.
Childhood.
https://doi.org/doi/10.1177/09075682251334542
Jegstad, Kirsti Marie
;
Bjørkvold, Tuva
;
Andersson-Bakken, Emilia
(2025).
Critical Thinking in Primary School - A Large-Scale Design-Based Research Project.
Jegstad, Kirsti Marie; Bjørkvold, Tuva; Andersson-Bakken, Emilia (Red.).
Enacting Critical Thinking in Primary School. Perspectives from the Classroom. s. 11-35.
Universitetsforlaget.
https://doi.org/https://doi.org/10.18261/978821506
Jegstad, Kirsti Marie ; Bjørkvold, Tuva ; Andersson-Bakken, Emilia (2025). Enacting Critical Thinking in Primary School. Perspectives from the Classroom. ISBN: 978-82-15-06968-5. 239 s. Universitetsforlaget.
Bjørkvold, Tuva
;
Tørnby, Hilde
;
Svanes, Ingvill Krogstad
(2025).
Children’s drawings of school in home confinement during the COVID-19 pandemic.
Childhood.
https://doi.org/10.1177/09075682251334542
Bjørkvold, Tuva
;
Marti, Kristin Torjesen
(2025).
Critical Writing in Early Schooling.
Jegstad, Kirsti Marie; Bjørkvold, Tuva; Andersson-Bakken, Emilia (Red.).
Enacting Critical Thinking in Primary School. Perspectives from the Classroom. s. 81-103.
Universitetsforlaget.
https://doi.org/10.18261/9788215069678-25-04
Bjørkvold, Tuva
(2024).
En profesjonsrettet og forskningsbasert masteroppgave.
UNIPED.
Vol. 47.
https://doi.org/10.18261/uniped.47.4.
Bjørkvold, Tuva
;
Karlsen, Kristine Høeg
;
Krallinger, Kjersti Bartnæs
(2024).
Flerfaglig, tverrfaglig eller fagovergripende
- En studie av lærerstudenters argumentasjon på muntlig eksamen i begynneropplæring.
25 s.
Acta Didactica Norden (ADNO).
Vol. 18.
https://doi.org/10.5617/adno.9901
Svanes, Ingvill Krogstad
; Eriksen, Harald;
Bjørkvold, Tuva
(2023).
Feedback practices at school in home confinement at primary level during the Covid 19-pandemic.
11 s.
International Journal of Educational Research.
Vol. 121.
https://doi.org/10.1016/j.ijer.2023.102235
Svanes, Ingvill Krogstad
;
Andersson-Bakken, Emilia
;
Bjørkvold, Tuva
(2022).
Hjemmeskole på barnetrinnet under covid-19- pandemien. Norske elevers og læreres beskrivelser av et endret praksisfellesskap.
20 s.
Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis.
Vol. 16.
https://doi.org/10.23865/up.v16.3260
Bjørkvold, Tuva
;
Øgreid, Anne Kristine
;
Svanes, Ingvill Krogstad
(2022).
Hvordan skriver barnetrinnselever om og fra hjemmeskolen sin?.
Nordic Journal of Literacy Research.
https://doi.org/10.23865/njlr.v8.3108