Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Emner
Norskdidaktikk Skriving i skolen Forskning som metode
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
-
I partnerskap for styrket profesjonskompetanse og praksisrelevant lærerutdanning «iPAR»
iPAR er et samarbeidsprosjekt mellom Grunnskole- og faglærerutdanningen på OsloMet og sentrale aktører i regionens grunnskolesektor
-
Klasserommets praksisformer 20 år etter
Prosjektets undersøker seksåringers klasseromsaktiviteter og endringene fra Reform 97 til Fagfornyelsen.
-
Kritisk tenkning i barneskolen (KriT)
KriT er et flerfaglig prosjekt som eies av Utdanningsetaten (Oslo Kommune) med prosjektledelse på OsloMet. Prosjektet har som mål å utvikle en didaktikk for kritisk tenkning i barneskolen med utgangspunkt i barnelitteratur og nyheter.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Bjørkvold, Tuva
;
Karlsen, Kristine Høeg
;
Krallinger, Kjersti Bartnæs
(2024).
Flerfaglig, tverrfaglig eller fagovergripende
- En studie av lærerstudenters argumentasjon på muntlig eksamen i begynneropplæring.
25 s.
Acta Didactica Norden (ADNO).
Vol. 18.
https://doi.org/10.5617/adno.9901
Svanes, Ingvill Krogstad
;
Eriksen, Harald
;
Bjørkvold, Tuva
(2023).
Feedback practices at school in home confinement at primary level during the Covid 19-pandemic.
International Journal of Educational Research.
https://doi.org/10.1016/j.ijer.2023.102235
Svanes, Ingvill Krogstad
; Eriksen, Harald;
Bjørkvold, Tuva
(2023).
Feedback practices at school in home confinement at primary level during the Covid 19-pandemic.
11 s.
International Journal of Educational Research.
Vol. 121.
https://doi.org/10.1016/j.ijer.2023.102235
Bjørkvold, Tuva
;
Øgreid, Anne Kristine
;
Svanes, Ingvill Krogstad
(2022).
Hvordan skriver barnetrinnselever om og fra hjemmeskolen sin?.
Nordic Journal of Literacy Research.
https://doi.org/10.23865/njlr.v8.3108
Svanes, Ingvill Krogstad
;
Andersson-Bakken, Emilia
;
Bjørkvold, Tuva
(2022).
Hjemmeskole på barnetrinnet under covid-19- pandemien. Norske elevers og læreres beskrivelser av et endret praksisfellesskap.
20 s.
Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis.
Vol. 16.
https://doi.org/10.23865/up.v16.3260
Bjørkvold, Tuva
;
Håøy, Annbjørg
;
Ånestad, Gerd
(2021).
Universitetsfaget begynneropplæring slik videreutdanningsstudenter framstiller det.
18 s.
Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis.
Vol. 15.
https://doi.org/10.23865/up.v15.2611
Andersson-Bakken, Emilia
;
Svanes, Ingvill Krogstad
;
Bjørkvold, Tuva
(2021).
Hvordan kan vi forstå lærerrollen når skolen foregår hjemme?.
16 s.
Studier i Pædagogisk Filosofi.
Vol. 10.
https://doi.org/10.7146/spf.v10i1.122635
Bjørkvold, Tuva
;
Ryen, Erik
(2021).
Exploring the perceived learning of ‘students as researchers’ through two theoretical lenses.
17 s.
Journal of Curriculum Studies.
Vol. 53.
https://doi.org/10.1080/00220272.2021.1881168
Bjørkvold, Tuva
;
Svanes, Ingvill Krogstad
(2021).
Writing practices on tablets with speech synthesis in grade 1 and 2.
17 s.
International Journal of Educational Research.
Vol. 107.
https://doi.org/10.1016/j.ijer.2021.101742
Bjørkvold, Tuva (2021). Videostimulert intervju. Andersson-Bakken, Emilia; Dalland, Cecilie Pedersen (Red.). Metoder i klasseromsforskning Forskningsdesign, datainnsamling og analyse. s. 105-124. Universitetsforlaget.