Barnehagelærere som ønsker å bli veileder for studenter i praksis, eller ønsker å bli bedre på pedagogisk veiledning, har muligheten til å sette seg på skolebenken ved OsloMet igjen.
Det gjorde Ragnhild og Jorge, som valgte å ta videreutdanning i henholdsvis pedagogisk veiledning for praksislærere og barnehagelærere og veilederutdanning for praksislærere i barnehage.
Bedre utbytte for praksisstudentene
Ragnhild Aas Hallén (51) har jobbet som pedagogisk leder siden 1997, siden 2016 i Ahus barnehage 3 på Lørenskog. Hun har også i flere år vært praksislærer for barnehagelærerstudenter.
Motivert av ønsket om å bli en bedre praksislærer, valgte Ragnhild å studere pedagogisk veiledning ved OsloMet i årene 2019-2021. Med fullført emne 1 og emne 2, fikk hun til sammen 30 studiepoeng i veiledning, som nasjonale retningslinjer krever at praksislærere skal ha.
– Jeg tenker at studenter får bedre utbytte av læring i praksis når praksislærer er faglig oppdatert og bedre forstår hva veiledning er og hvordan utøve det, sier Ragnhild.
Mens hun tok videreutdanningene, fortsatte Ragnhild å være praksislærer i egen barnehage.
Jeg tenker at studenter får bedre utbytte av læring i praksis når praksislærer er faglig oppdatert og bedre forstår hva veiledning er og hvordan utøve det.– Ragnhild Aas Hallén
Veiledning kan bidra til studenters og kollegaers faglige utvikling
Ragnhild forteller at videreutdanningene har gitt henne økt kunnskap om og forståelse for mellommenneskelig kommunikasjon. Nå vet hun mer om hva hun selv kan bidra med i andres læring, og hvordan veiledning kan bidra til studenters og kollegaers faglige utvikling.
Hun er også mer observant på de små nyansene i kommunikasjonen med små og store i barnehagen.
– Jeg har lært hvor viktig det er å være aktivt lyttende og se hva kroppsspråket forteller. Jeg er mer bevisst på hvordan man snakker til hverandre, og hvordan man kan kommunisere for å forstå hverandre bedre.
I perioden mens Ragnhild tok videreutdanning, ble barnehagen hennes en av OsloMets universitetsbarnehager.
– Universitetsbarnehageprosjektet ga meg et større innblikk i hvor viktig pedagogisk veiledning er for de som utdanner seg til barnehagelærere, forteller Ragnhild, som senere har bidratt aktivt i universitetsbarnehagesamarbeidet. Slik har hun også fått muligheten til å påvirke utviklingen av barnehagelærerutdanningen ved OsloMet.
Så selv om det er mye å gjøre med lesing, oppgaveskriving og å lære seg APA-stil, er ikke Ragnhild i tvil om hva slags utbytte hun sitter igjen med:
– Det beste med videreutdanningene var å få faglig påfyll innenfor teori og ny forsking. Det var også veldig nyttig og hyggelig å bli kjent med nye folk i samme type jobb.