På denne siden finner du ett utvalg av sentrale prosjekter ved vårt senter.
Se forskningsprosjektoversikten for en fullstendig liste over alle forskningsprosjekter.
Sentrale forskningsprosjekter
-
Organising for Outcome - Links between service integration and transitions to employment for citizens with complex service needs
Vil samordnede tjenester gjøre det lettere å komme inn i eller tilbake til arbeidslivet for mennesker som trenger hjelp fra flere ulike hold?
-
PERSIST: Fullføring og frafall i profesjonsutdanning
PERSIST studerer frafall fra høyere utdanning, med særlig fokus på profesjonsutdanninger, og har som mål å utvikle teorier om studiefullføring og frafall, for å bedre forståelsen for forskjeller mellom utdanningsretninger.
-
Ekspertisens autoritet i profesjonell skatterettspraksis (TAXLAW)
Hva karakteriserer skattejuristers ekspertise, på tvers av land og institusjoner, og hvordan trekker de grenser mellom deres egen og andre former for ekspertise?
-
Profesjonsstudenter og profesjonsutøvere. Studier av rekruttering, studiegjennomføring og yrkeskarrierer.
Formålet med prosjektet er å studere rekrutteringen til profesjonsutdanningene, studiegjennomføring og utdanningskarrierer på profesjonsutdanningene, og de profesjonsutdannedes yrkeskarrierer.
-
ProTruSt: Profesjoner, tillit og status
Databasen ProTruSt (Professions: Trust & Status) er basert på en stor undersøkelse blant det norske folk, og gir opplysninger om yrkesprestisje, hvilken prestisje/status yrkene burde ha og tillit til ulike yrker og profesjoner.
-
Renewed perspectives on research use in education (RE-POSE)
"Renewed perspectives on research use in education (RE-POSE)" er et stort, tverrfaglig forskningsprosjekt finansiert av Forskningsrådet (2020-2024).
-
Lærerutdanning for en fremtid i flux
TEFF konsortiet koordineres av Universitetet i Köln og består av 17 partnere fra ni EU-land, hvorav ti universitetsmiljøer med skoler og andre tilknyttede partnere. TEFF fokuserer bevisst på en fremtidsorientert og et tverrfaglig samarbeid på tvers av alle faser av lærerprofesjonaliseringen.
-
Meta-Scientific Literacies in the (Mis-)Information Age
An international research project addressing the role of education in response to the flood of public disinformation and mistrust against science and research.
Avsluttede prosjekter
-
Autonomy and Manipulation: Enhancing Consent in the Health Care Context
Et viktig mål med prosjektet er å utvikle en bedre teoretisk forståelse av hvorfor, og på hvilken måte, ulike typer påvirkninger kan undergrave, eventuelt styrke, autonomien og samtykkekompetansen til brukere i helsesammenheng.
-
Motsetningsfylte institusjonelle logikker? Samspillet mellom utdanningssystemet og helse- og velferdsfeltet (InLog)
Prosjektet undersøker den viktige grenseflaten mellom utdanningssystemet og arbeidsorganisasjonene i helse- og velferdsfeltet.
-
Transitions in rehabilitation: Biographical reconstruction, experiential knowledge and professional expertise
Prosjektet studerer rehabiliteringsprosessen til personer som har opplevd omfattende skader, slik de skadde opplever den, og belyser hvorvidt og hvordan de profesjonelles innsats og tverrfaglige og interorganisatoriske samhandling gjennom prosessen støtter opp under den enkeltes prosess.
-
Ekspertgruppa om lærerrollen
Senter for profesjonsstudier var i 2015-2016 sekretariat for Ekspertgruppa om lærerrollen.
-
Bruk av elevresultater i norske skoler og kommuner (PraDa)
I PraDa har vi studert bruk av elevresultater i norske skoler og kommuner. I løpet av det siste tiåret har det vært en økning i tilgjengelig informasjon for kommuner, skoleledere og lærere i forhold til elevresultater, men kunnskap om hvordan slike data brukes er begrenset.
-
International student mobility: drivers, patterns and impacts (MOBILITY)
Prosjektet undersøker hvordan norsk politikk på området er formet av internasjonale utviklingstrekk, og i hvilken grad utenlandske studenter bidrar til ‘internasjonalisering hjemme’.
StudData databasen
-
StudData
StudData er en database for studier av rekruttering til profesjoner, kvalifisering for profesjonell yrkesutøvelse og profesjonelles karrierer.