Tre studenter sitter i en trapp og snakker sammen

Pedagogisk veiledning i skolen som profesjonsfelleskap, emne 2

Videreutdanning

Profesjonsutøvere har behov for veiledning både under studiene og som en del av en livslang yrkeskarriere. Studiet er en videreutdanning på mastergradsnivå, og inngår i masterprogrammet i skolerettet utdanningsvitenskap.

Opptakskrav og poeng

For å søke på dette programmet må du ha

I tillegg må du dokumentere generell studiekompetanse (samordnaopptak.no) eller kunnskaper i norsk og engelsk (samordnaopptak.no)

Søkere rangeres kun etter karakterpoeng fra Pedagogisk veiledning i skolen, emne 1. 

Hvordan regnes poengsummen din ut?

Slik søker du

Du søker på Søknadsweb. Studiekode kommer.

Søknadsfristen er 15. oktober.

Mer om å søke på videreutdanninger.

Hva lærer du?

Pedagogisk veiledning profesjonsfelleskap emne 2, skal gi faglig og didaktisk kunnskap om veiledning. 

I emnet vektlegges at veiledning kan være en måte å drive systematisk lærings- og utviklingsarbeid på, i skolen som organisasjon. 

Andre sentrale temaer:

  • Veiledning av grupper og individuell veiledning  
  • Dilemmaanalyse som grunnlag for profesjonell utvikling i skolen som profesjonsfellesskap 
  • Formidling av problemstillinger for kollegaer, ledere og foreldre med henblikk på profesjonell utvikling   
  • Skolen som arena for profesjonsutvikling  
  • Konflikthåndtering i skolen som organisasjon  

Emnet er særlig rettet inn mot veiledning av lærerstudenter og nyutdannede i skolen. Studiet bygger på nasjonale rammer for veiledning av studenter og nyutdannede, nytilsatte lærere i skolen og kan sees i sammenheng med Kunnskapsdepartementets strategi for lærerutdanning 2025.     

Målgruppe

Målgruppe for studiet er lærere i grunnskole og videregående opplæring med ulike veiledningsfunksjoner i skolen, med særlig vekt på profesjonsveiledning, prosessveiledning og kvalitetsutvikling.

Hvordan foregår undervisningen?

Studiet er organisert som et samlings- og nettbasert studium over et semester. En vesentlig del av studiet er ulike arbeidsoppgaver og utprøvninger mellom samlingene, både gruppebasert og individuelt. 

Det forutsettes at den enkelte student deltar aktivt i nettbaserte læringsaktiviteter og gruppearbeid mellom samlingene og har nettilgang og datamaskin. 

Studiet kan ta i bruk nettbaserte forelesninger, instruksjonsvideoer og diskusjoner. Det vil også legges til rette for nettbasert veiledning. Det er nødvendig at studentene har tilknytning til grunnskolen eller videregående skole i studietiden.  

Studiets oppbygging

Informasjon kommer.

Kostnader

Semesteravgift (student.oslomet.no)

Denne består av en semesteravgift til Studentsamskipnaden SiO og kopiavgift.

Relatert studium

Mer om veiledning av nyutdannede lærere

Faglig ansvarlig

Laster inn ...

Har du noen spørsmål?

Kontaktskjema