For å lykkes med inkluderende praksiser i en mangfoldig elevgruppe trenger lærere kompetanse på tilrettelegging, tilpasning og elevmedvirkning. Lær hvordan du gjennom videreutdanning i spesialpedagogikk kan bidra til likeverdige praksiser, for alle elever på tvers av individuelle forskjeller.
Opptakskrav og søknadsfrist
Søknadsfrist
15. april.
Opptakskrav
Opptakskravet er fullført allmennlærer-, faglærer-, yrkesfaglærer-, grunnskolelærerutdanning (5-10), PPU eller PPU-Y.
Studenter som innvilges studieplass, må være i arbeid som lærer eller ha kontakt med en skole der det er mulig å ta aktivt del i undervisningen av elever.
Språkkrav og godkjenning av utenlandsk høyere utdanning
Søkere med morsmål fra land utenfor Norden må dokumentere norsk og engelsk tilsvarende kravet til generell studiekompetanse (samordnaopptak.no).
Barnehage- eller lærerutdanning fra utlandet må være godkjent som «Styrer og pedagogisk leder i barnehage» eller «Lærer i grunnopplæring og/eller morsmålslærer» enten av Utdanningsdirektoratet, NOKUT eller Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (hkdir.no).
Spørsmål?
Spørsmål om opptakskrav til studiet rettes til opptak@oslomet.no
Hva lærer du?
Videreutdanningen i spesialpedagogikk 1 for 8.-13. trinn, kombinerer forskningsbasert kunnskap og praktisk erfaring. På studiet lærer studentene å ta utgangspunkt i elevenes forutsetninger og skolens handlingsrom for tilrettelegging og tilpasning, for å legge til rette for den enkelte elevs utvikling.
Undervisningen tar utgangspunkt i forskning rundt aktuelle spesialpedagogiske temaer for eksempel elevmedvirkning, barn og unges oppvekstvilkår, utfordrende atferd, lese- og skrivevansker og motivasjon for læring. På studiet blir studentene utfordret til å tenke kritisk og kreativt for å møte en mangfoldig elevgruppe. Elevmedvirkning er et gjennomgående tema i all undervisning.
Etter å ha fullført Spesialpedagogikk 1, kan du søke deg videre inn på det nettbaserte studiet i Spesialpedagogikk 2 for 8.-13. trinn (Kompetanse for kvalitet) og master i Skolerettet utdanningsvitenskap med fagfordypning i spesialpedagogikk.
Studieside for Spesialpedagogikk 1 for 8.-13. trinn (Kompetanse for kvalitet)
Andre studietilbud i spesialpedagogikk ved OsloMet
Lærere som trenger økt kompetanse på tilrettelegging, tilpasning og elevmedvirkning for å jobbe med inkluderende praksis i skolen, kan fordype seg i spesialpedagogikk ved OsloMet.
Samlinger og undervisning
Videreutdanningen spesialpedagogikk 1 for 8.-13. trinn er et samlingsbasert studium med tre samlinger a tre dager hvert semester. En av samlingene hvert semester, er digital og de øvrige to er på Campus Kjeller i Lillestrøm kommune. Mellom samlingene er det obligatoriske aktiviteter. Du finner oversikt over samlinger og timeplan på studentportalen (student.oslomet.no).
Aktivitetene er varierte og har en praktisk tilnærming:
- Forelesninger.
- Refleksjon, erfaringsdeling og arbeid i læringsgrupper på.
- Praktiske øvelser og arbeid med kasusoppgaver.
- Veiledning individuelt og i grupper.
- Studentfremlegg.
- Selvstudium og arbeidskrav.
Studiets oppbygging
1. studieår
2. semester
Master i spesialpedagogikk?
Er du lærer og ønsker å spesialisere deg og jobbe med endringsarbeid, veiledning og rådgivning, og pedagogisk systemarbeid i skolen? På masteren får du også kompetanse i kartlegging, vurdering og diagnostisering av læringsbarriere og i masteroppgaven har du mulighet til å fordype deg i et selvvalgt område.
Du finner mer informasjon om tilbudet på nettsiden til Master i skolerettet utdanningsvitenskap og på studentsiden Fagfordypning i spesialpedagogikk.