Spesialpedagogikk 1 for 8.-13. trinn (Videreutdanning for lærere)

Videreutdanning

For å lykkes med inkluderende praksiser i en mangfoldig elevgruppe trenger lærere kompetanse på tilrettelegging, tilpasning og elevmedvirkning. Lær hvordan du gjennom videreutdanning i spesialpedagogikk kan bidra til likeverdige praksiser, for alle elever på tvers av individuelle forskjeller.

Opptakskrav og søknadsfrist

Søknadsfrist

15. april.

Opptakskrav

Opptakskravet er fullført allmennlærer-, faglærer-, yrkesfaglærer-, grunnskolelærerutdanning (5-10), PPU eller PPU-Y. 

Studenter som innvilges studieplass, må være i arbeid som lærer eller ha kontakt med en skole der det er mulig å ta aktivt del i undervisningen av elever.

Språkkrav og godkjenning av utenlandsk høyere utdanning

Søkere med morsmål fra land utenfor Norden må dokumentere norsk og engelsk tilsvarende kravet til generell studiekompetanse (samordnaopptak.no).  

Barnehage- eller lærerutdanning fra utlandet må være godkjent som «Styrer og pedagogisk leder i barnehage»  eller «Lærer i grunnopplæring og/eller morsmålslærer»  enten av Utdanningsdirektoratet, NOKUT eller Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (hkdir.no).

Spørsmål?

Spørsmål om opptakskrav til studiet rettes til opptak@oslomet.no

Hva lærer du?

Videreutdanningen i spesialpedagogikk 1 for 8.-13. trinn, kombinerer forskningsbasert kunnskap og praktisk erfaring. På studiet lærer studentene å ta utgangspunkt i elevenes forutsetninger og skolens handlingsrom for tilrettelegging og tilpasning, for å legge til rette for den enkelte elevs utvikling. 

Undervisningen tar utgangspunkt i forskning rundt aktuelle spesialpedagogiske temaer for eksempel elevmedvirkning, barn og unges oppvekstvilkår, utfordrende atferd, lese- og skrivevansker og motivasjon for læring. På studiet blir studentene utfordret til å tenke kritisk og kreativt for å møte en mangfoldig elevgruppe. Elevmedvirkning er et gjennomgående tema i all undervisning. 

Etter å ha fullført Spesialpedagogikk 1, kan du søke deg videre inn på det nettbaserte studiet i Spesialpedagogikk 2 for 8.-13. trinn (Kompetanse for kvalitet) og master i Skolerettet utdanningsvitenskap med fagfordypning i spesialpedagogikk.

Studieside for Spesialpedagogikk 1 for 8.-13. trinn (Kompetanse for kvalitet)

Besøk studentportalen for mer informasjon, samlinger og timeplan for dette studiet (student.oslomet.no).

Andre studietilbud i spesialpedagogikk ved OsloMet

Lærere som trenger økt kompetanse på tilrettelegging, tilpasning og elevmedvirkning for å jobbe med inkluderende praksis i skolen, kan fordype seg i spesialpedagogikk ved OsloMet. 

Se programplan på student.oslomet.no

Samlinger og undervisning

Videreutdanningen spesialpedagogikk 1 for 8.-13. trinn er et samlingsbasert studium med tre samlinger a tre dager hvert semester. En av samlingene hvert semester, er digital og de øvrige to er på Campus Kjeller i Lillestrøm kommune. Mellom samlingene er det obligatoriske aktiviteter. Du finner oversikt over samlinger og timeplan på studentportalen (student.oslomet.no).

Aktivitetene er varierte og har en praktisk tilnærming:

  • Forelesninger.
  • Refleksjon, erfaringsdeling og arbeid i læringsgrupper på.
  • Praktiske øvelser og arbeid med kasusoppgaver. 
  • Veiledning individuelt og i grupper.
  • Studentfremlegg.
  • Selvstudium og arbeidskrav.

Studiets oppbygging

Laster inn programplan, vennligst vent ...

Master i spesialpedagogikk?

Er du lærer og ønsker å spesialisere deg og jobbe med endringsarbeid, veiledning og rådgivning, og pedagogisk systemarbeid i skolen? På masteren får du også kompetanse i kartlegging, vurdering og diagnostisering av læringsbarriere og i masteroppgaven har du mulighet til å fordype deg i et selvvalgt område.
Du finner mer informasjon om tilbudet på nettsiden til Master i skolerettet utdanningsvitenskap og på studentsiden Fagfordypning i spesialpedagogikk

Om Kompetanse for kvalitet – videreutdanning for lærere

Kompetanse for kvalitet – felles satsing på videreutdanning

Det er viktig for barn og unges læring, mestring og trivsel at de møter kvalifiserte lærere som har god kompetanse. Regjerningen har gjennom strategien Kompetanse for kvalitet (regjeringen.no) et ønske om at skolen skal være et sted der lærerne har mulighet til å utvikle seg faglig, både individuelt og i et profesjonelt fellesskap.

Profesjonelle fellesskap, der kompetent ledelse legger til rette for at faglig dyktige lærere samarbeider om god undervisning, bidrar til et godt læringsmiljø og til at elevene lærer mer.

Vikar- og stipendordning

Du finner informasjon om vikar- og stipendordning, samt søknadsfrist på Utdanningsdirektoratets nettsider (udir.no).

Kostnader

Har du spørsmål om utdanningen, kontakt oss gjennom vårt kontaktskjema. 

Du kan også nå oss ved å ringe fakultetets infosenter:
67 23 77 77 (10.00-11.30 og 12.00-14.00).