Ønsker du å utvikle og forbedre skolens spesialpedagogiske praksis? Videreutdanningen tar utgangspunkt i studentenes erfaringer fra et mangfoldig klasserom. Målet er at elever med særskilte behov og spesialundervisning får opplæring av høy kvalitet og et inkluderende læringsmiljø.
Opptakskrav og poeng
For å søke på dette programmet må du ha
- allmennlærerutdanning, grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn, faglærerutdanning, yrkesfaglærerutdanning, PPU eller PPU-Y
- 30 studiepoeng i spesialpedagogikk 1 eller tilsvarende spesialpedagogiske emner
Du må også være i arbeid som lærer eller ha kontakt med en skole der det er mulig å ta aktivt del i opplæringen.
Hvis du har lærerutdanning fra utlandet, må du ha godkjenning som lærer (hkdir.no), eller tidligere godkjenning som lærer fra Udir eller NOKUT.
Kravet om fullført lærerutdanning kan fravikes hvis du kun mangler faget du søker på, for å fullføre lærerutdanningen din.
I tillegg må du dokumentere generell studiekompetanse (samordnaopptak.no) eller kunnskaper i norsk og engelsk (samordnaopptak.no).
Søkere rangeres etter karakterpoeng fra lærerutdanningen og 30 studiepoeng i spesialpedagogikk. Søkere som har fått innvilget stipend og/eller vikarmidler fra Utdanningsdirektoratet (Udir) får 5 tilleggspoeng.
Hvordan regnes poengsummen din ut?
Spørsmål om opptakskrav rettes til opptak@oslomet.no
Slik søker du
Du søker på Søknadsweb med studiekode 215 3461.
Velg "Kompetanse for kvalitet (KFK) - videreutdanning for lærere".
Du kan søke om opptak fra 1. mars.
Søknadsfristen er 15. april.
Svar på søknad kommer innen 1. juni.
Du må laste opp dokumentasjon som dekker opptakskravet. Hvis du ikke har godkjent søknad om stipend- og vikarmidler fra Utdanningsdirektoratet (udir.no), må du laste opp dokumentasjon på at du er i arbeid som lærer eller har kontakt med en skole der det er mulig å ta aktivt del i undervisningen.
Har du spørsmål knyttet til søknaden din kan du ta kontakt med opptak@oslomet.no
Hva lærer du?
Spesialpedagogikk 2 er et erfaringsbasert studium som tar utgangspunkt i studentenes erfaringer fra et mangfoldig klasserom. Studiet formål er å styrke deltakernes kompetanse og profesjonalitet i å utvikle og forbedre skolens spesialpedagogiske praksis. Målet er at elever med særskilte behov og spesialundervisning får opplæring av høy kvalitet og opplever et inkluderende læringsmiljø. Studentene skal bruke sin kompetanse til å drive endringsarbeid på individ- og systemnivå på egen arbeidsplass og må derfor forholde seg til skolens praksiser, strukturer og skolens samlede læringsmiljø.
Les hva fagansvarlig Øyvind Laundal sier om den praksisnære videreutdanningen i spesialpedagogikk i intervjuet som er lenket opp nederst på siden.
Emne 1 Psykososiale vansker i individ- og systemperspektiv
I emnet Psykososiale vansker i individ- og systemperspektiv vil ulike forståelsesmåter av psykososiale vansker bli synliggjort og problematisert. Emnet skal belyse hvordan ulike vansker kan forebygges og avhjelpes, og det rettes søkelys mot ulike tilnærmingsmåter for å skape gode betingelser for utvikling og læring. Tidlig innsats og tiltak for å skape inkluderende praksiser i skolen vil være sentralt i emnet. Studiet har fokus på studentenes erfaring og legger opp til at studentene skal reflektere over egen praksis og organisasjon.
Emne 2 Rådgivning og endringsarbeid i skolen
I emnet Rådgivning og endringsarbeid i skolen blir det fokusert på ulike rådgivningsperspektiver som grunnlag for spesialpedagogiske tiltak. I dette emnet får studenten innsikt i og forståelse for spesialpedagogisk rådgivning- og innovasjonsarbeid. Sentralt i hele studiet er studentenes utvikling av egen praksis, men også organisasjonsutvikling på skolene studentene tilhører.
Studieside for Spesialpedagogikk 2 for 8.-13. trinn (Kompetanse for kvalitet)
Andre studietilbud i spesialpedagogikk ved OsloMet
Samlinger og undervisning
Videreutdanningen spesialpedagogikk 2 er et nettstudium med tre digitale samlinger a to dager hvert semester. Mellom samlingene er det obligatoriske aktiviteter. Du finner oversikt over studiets samlinger her.
Aktivitetene er varierte og har en praktisk tilnærming:
- Flipped classroom.
- Refleksjon, erfaringsdeling og arbeid i læringsgrupper på nett.
- Praktiske øvelser og arbeid med kasusoppgaver.
- Veiledning individuelt og i grupper.
- Studentfremlegg.
- Selvstudium og arbeidskrav.
Studiets oppbygging
Laster inn programplan, vennligst vent ...
Master i spesialpedagogikk?
Er du lærer og ønsker å spesialisere deg og jobbe med endringsarbeid, veiledning og rådgivning, og pedagogisk systemarbeid i skolen? På masteren får du også kompetanse i kartlegging, vurdering og diagnostisering av læringsbarriere og i masteroppgaven har du mulighet til å fordype deg i et selvvalgt område.
Du finner mer informasjon om tilbudet på nettsiden til Master i skolerettet utdanningsvitenskap og på studentsiden Fagfordypning i spesialpedagogikk.
Om Kompetanse for kvalitet – videreutdanning for lærere
Kompetanse for kvalitet – felles satsing på videreutdanning
Det er viktig for barn og unges læring, mestring og trivsel at de møter kvalifiserte lærere som har god kompetanse. Regjerningen har gjennom strategien Kompetanse for kvalitet (regjeringen.no) et ønske om at skolen skal være et sted der lærerne har mulighet til å utvikle seg faglig, både individuelt og i et profesjonelt fellesskap.
Profesjonelle fellesskap, der kompetent ledelse legger til rette for at faglig dyktige lærere samarbeider om god undervisning, bidrar til et godt læringsmiljø og til at elevene lærer mer.
Vikar- og stipendordning
Kostnader
Har du spørsmål om utdanningen, kontakt oss gjennom vårt kontaktskjema
- Søknad og opptak
- Kostnader
- Studiested og annen praktisk informasjon
Du kan også nå oss ved å ringe fakultetets infosenter:
67 23 77 77 (10.00-11.30 og 12.00-14.00).